Politiek

Geen uitstel van uitbreiding Lelystad Airport

DEN HAAG (ANP). De uitbreiding van Lelystad Airport in 2018 gaat gewoon door. De groei in de luchtvaart zal de komende jaren doorzetten en we moeten ons hier niet door laten „verrassen”, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) donderdag in de Tweede Kamer.

26 June 2014 14:20Gewijzigd op 15 November 2020 11:33
De uitbreiding van Lelystad Airport in 2018 gaat gewoon door. De groei in de luchtvaart zal de komende jaren doorzetten en we moeten ons hier niet door laten „verrassen”, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) donderdag in de Tweed
De uitbreiding van Lelystad Airport in 2018 gaat gewoon door. De groei in de luchtvaart zal de komende jaren doorzetten en we moeten ons hier niet door laten „verrassen”, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) donderdag in de Tweed

Ook uitstel met enkele jaren zoals bepleit door verscheidene oppositiepartijen en KLM-topman Camiel Eurlings is niet aan de orde. „Met uitstel maken we ons het wel heel moeilijk om onze ambities voor Schiphol te bereiken”, meent de bewindsvrouw. Maar „het zal wel hard werken worden om 2018 te halen”.

De staatssecretaris kreeg steun van regeringspartijen PvdA en VVD. „Laten we de boel in gang te zetten”, zei Attje Kuiken (PvdA), terwijl haar liberale coalitiegenoot Ton Elias stelde dat uitstel de ontwikkeling van Lelystad Airport in gevaar zou brengen.

Vooral over de voorspelde groei en het aantal banen dat de uitbreiding zou opleveren, bestaan meningsverschillen. Volgens Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) gaat het slechts om 50 tot 200 banen. Mansveld houdt het op 2500 banen bij 4,5 miljoen passagiers. „Onze prognoses verschillen”, stelde Mansveld.

In 2008 is afgesproken dat Schiphol zou mogen groeien naar 510.000 vliegbewegingen. Zover zou het in 2020 zijn was de verwachting, maar de luchtvaart groeit minder hard dan voorspeld. Om die groei te faciliteren is afgesproken dat vooral de luchthaven van Lelystad zou groeien. Ook Eindhoven krijgt extra vluchten.

Schiphol gaat zich richten op de intercontinentale vluchten en overstappers. Vakantiebestemmingen in Europa moeten vanaf Lelystad worden bediend. Transavia zou er als eerste heen gaan, maar vakantievliegers zoals ArkeFly en Corendon voelen er niets voor om van Schiphol te verhuizen naar de Flevopolder, omdat daarvandaan geen nachtvluchten zijn toegestaan en er te weinig voorzieningen zijn.

Het is „volstrekt begrijpelijk” dat vliegmaatschappijen zich nog niet melden voor Lelystad, zei Mansveld. Dat zullen ze volgens haar pas 1 of 2 jaar voor de overstap bekendmaken. Verder herhaalde ze dat er ’s nachts niet gevlogen mag worden vanaf Lelystad. Alleen bij incidenten zoals technische mankementen mag tussen 23.00 uur en middernacht worden gevlogen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer