Economie

Ondernemers helpen de SGP een handje

Plots waren ze er; massieve billboards langs de snelweg met wervende teksten voor de SGP. Drijvende kracht achter de op­vallende campagne was een groep betrokken ondernemers. Om de samenwerking tussen hen en de partij te verstevigen, werd onlangs het Ondernemersplatform SGP opgericht.

Marcel ten Broeke
25 June 2014 16:09Gewijzigd op 15 November 2020 11:32
De SGP adverteerde tijdens de verkiezingen met enorme billboards langs de weg. beeld Dirk Hol
De SGP adverteerde tijdens de verkiezingen met enorme billboards langs de weg. beeld Dirk Hol

Even nadenken moest SGP-partijvoorzitter Van Leeuwen wel, toen hij in 2012 benaderd werd door een groep ondernemers uit de SGP-achterban met een plan om de verkiezingscampagne van dat jaar eens „anders dan anders” aan te pakken. Want ja, zo’n billboard trekt de aandacht, „maar het hangt er óók zeven dagen in de week. Je kunt het op zondag niet even af­dekken”, legt Van Leeuwen uit.

Duurder dan anders was de opvallende campagne ook. Maar omdat de ondernemers zich bereid toonden om naast hun commerciële expertise ook de centjes te leveren, was dat geen probleem.

Voldoening

Ad Dorst, directeur van Maas & Hagoort Lampen en een van de ondernemers die in 2012 het balletje opgooiden bij het partij­bestuur, kijkt met voldoening terug op de gevoerde campagne, die bij de gemeenteraadsverkiezingen van dit jaar werd gecontinueerd.

„Beide keren hebben we een leuke campagne gevoerd, waarin ondernemers geld en energie hebben gestoken”, zegt Dorst. Dat heeft er volgens hem mede toe geleid dat de SGP nu „royaal” drie zetels bezet in Den Haag. „In de peilingen staan we zelfs op vier. Met een goede campagne móét dat straks haalbaar zijn.”

Maar daarvoor zijn wel „muntjes nodig”, benadrukt Dorst. Samen met onder anderen Teunis Bunt, eigenaar van Bunt Mana­gement, nam hij daarom in de achter­liggende periode het initiatief om de spontaan begonnen samen­werking tussen ondernemers en de partij een wat vastere vorm te geven. Dat resulteerde onlangs in de oprichting van het Ondernemers­platform SGP, dat als doel heeft de contacten tussen ondernemers en SGP-politici te verstevigen en tegelijk –via een bijbehorend donateurschap– te zorgen voor een jaarlijkse inkomstenstroom om de ‘oorlogskas’ voor de komende verkiezings­campagnes gestaag te vullen.

Dorst: „Ondernemers kunnen intekenen voor 150, 375 of 750 euro per jaar. Dat is nuttiger en zinvoller dan eens in de zoveel jaar, vlak voor de verkiezingen, een rondje te moeten bellen om te vragen wie er nog wat kan missen. Als een paar honderd onder­nemers zich aansluiten, kun je zo 50.000 euro per jaar ophalen. Dat is 2 ton in vier jaar. Daar kun je wel iets leuks mee doen.”

Naast billboards langs snel­wegen waren tijdens de afgelopen campagnes ook paginagrote advertenties in niet-christelijke kranten, zoals het AD en De Volkskrant, onderdeel van het strijdplan om nieuwe kiezers aan te spreken. Zelfs het regionale dagblad De Limburger werd niet overgeslagen, zegt Dorst, die in Zeeland Statenlid is namens de SGP. „Dat laatste was vooral bedoeld om rooms-katholieken die op terreinen als abortus en euthanasie precies zo denken als wij, een beetje op hun gemoed te werken.”

Aangepast

Dat daarbij de SGP-boodschap ietwat werd aangepast aan de ontvangers, is volgens partijvoorzitter Van Leeuwen onvermijdelijk. „Je moet je boodschap tegen­woordig toch compact en aansprekend formuleren in oneliners.” Omdat het begrip ”zondagsheiliging” de Volkskrantlezer waarschijnlijk weinig zegt, werd er bijvoorbeeld gekozen voor de zinsnede ”De SGP houdt het rustig op zondag”.

Van Leeuwen: „Ook in de Kamer gebruiken we naast religieuze ook sociale aspecten tegen de koopzondag. De spits van je boodschap moet uiteraard overeind blijven. Je bent en blijft de SGP. Het moet wel geloofwaardig zijn.”

Toch merkten ook Dorst en Bunt dat reclame maken voor de SGP bij sommige SGP’ers aversie oproept. Dorst: „Dan wordt er bijvoorbeeld gewezen op Gideon, die met een klein leger door Gods hulp toch veel bereiken kon. Macht kan dus samengaan met een klein getal.”

Toch vinden de ondernemers het voluit Bijbels om juist ook als politieke partij met je boodschap aan de weg te timmeren. „We moeten bekend zijn in de poorten. Ook in streken waar geen reformatorische mensen wonen, trok de SGP de afgelopen verkiezingen stemmers die weliswaar principieel wat verder afstaan van de partij, maar niettemin de politieke keuzes van de SGP waarderen.”

Dorst: „Ook Jezus bracht Zijn boodschap midden in de samen­leving. Je kunt niet genoeg tamtam maken om mensen met je verhaal te bereiken. We zijn principieel maar ook inhoudelijk een heel degelijke partij. Daarmee moeten we meer naar buiten durven treden. ”

Kennis benutten

De twee bijeenkomsten die het platform tot nu toe organiseerde, smaken naar meer, zeggen beide ondernemers. Van Leeuwen legt momenteel de laatste hand aan de eerstvolgende bijeenkomst, die eind oktober zal worden gehouden in de Tweede Kamer. „Voor onze partij biedt het platform de mogelijkheid om de bij de onder­nemers aanwezige kennis beter te benutten”, zegt hij.

Contact over en weer was er volgens Bunt vroeger ook al wel, maar dan vaak meer ad hoc. „Werkbezoeken bijvoorbeeld hebben vaak toch het karakter van een plichtpleging. Het platform biedt de kans om onderwerpen die ondernemers raken wat meer uit te diepen, zoals rond de financiering van bedrijven die nu op slot zit.”

Dat vindt ook Dorst. „Als de Tweede Kamerfractie straks meer wil weten rond een bepaald onder­werp kan ze via het platform gebruikmaken van de aanwezige expertise. Andersom kun je als ondernemer natuurlijk ook zelf aan de bel trekken bij de SGP als er iets in jouw sector speelt waarvan je denkt: Het zou goed zijn als de jongens in Den Haag hiervan meer zouden weten. Op die manier kun je elkaar tot een hand en een voet zijn.”

Volgens Dorst is het echter niet de bedoeling dat ondernemers in het platform gaan proberen SGP-Kamerleden voor hun karretje te spannen. „Mensen die het platform misbruiken om voor hun eigen business pleiten, moet je een pin op de neus zetten. Van der Staaij, Dijkgraaf en Bisschop staan niet bij ons op de loonlijst. Zij moeten onafhankelijk besluiten nemen die het algemeen belang dienen, geen specifiek bedrijfsbelang. Als je dat laatste wél verwacht, kun je je beter aanmelden bij de VVD.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer