KPN niet langer onder verscherpt toezicht ACM
DEN HAAG (ANP). KPN staat per 1 juli niet langer onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat maakte de concurrentiewaakhond woensdag bekend.
De toenmalige telecomwaakhond Opta, die vorig jaar opging in de ACM, plaatste KPN in december 2011 onder verscherpt toezicht. Dat gebeurde omdat KPN zich volgens de marktmeester niet had gehouden aan de regels rond een aantal aanbestedingsprocedures van de overheid. Het gedrag van KPN week daarin volgens de ACM sterk af van de afspraken die het telecombedrijf in 2008 met Opta had gemaakt.
Sinds KPN onder verscherpt toezicht staat, heeft het volgens de ACM maatregelen genomen om beter te voldoen aan wet- en regelgeving. Het bedrijf heeft vorig jaar een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door adviesbureau KPMG. De uitkomsten daarvan bevestigen volgens de toezichthouder dat de inspanningen van KPN tot „duidelijke verbeteringen” hebben geleid.
Ook heeft KPN aangetoond „zich constructief op te stellen richting ACM”. Het bedrijf heeft zijn verzet tegen een aantal eerder opgelegde boetes gestaakt en heeft beloofd niet meer elke boete die de toezichthouder oplegt steevast aan te vechten. „Dat komt de transparantie ten goede en leidt tot een vermindering van het aantal juridische procedures”, aldus de ACM.
KPN ziet het besluit van de ACM als „een erkenning voor de inspanningen die het doet, en de afgelopen jaren heeft gedaan” om zich beter aan de geldende wet- en regelgeving te houden. Het bedrijf streeft ernaar zaken die nog lopen bij de ACM „spoedig af te ronden”. Ook zijn nieuwe afspraken vastgelegd die de onderlinge relatie tussen het telecombedrijf en de toezichthouder moeten helpen verbeteren.