Olie uit wrak Baltic Ace succesvol verwijderd (met animatie)
Rijswaterstaat heeft de eerste fase van de berging van de Baltic Ace succesvol afgerond. Mede vanwege het goede weer de afgelopen weken is dit sneller dan gepland. Het risico op milieuverontreiniging is hiermee grotendeels weggenomen.
Rijkswaterstaat was donderdag 29 mei gestart met de olieverwijderingswerkzaamheden op de wraklocatie van de Baltic Ace. De olietanks in het wrak die bereikbaar waren zijn leeggepompt en vervolgens gereinigd. Na het goede weer van de afgelopen weken zijn de weersomstandigheden momenteel niet goed genoeg om te kunnen starten met de volgende fase van de berging. Zo snel het weer het toestaat vervolgt Rijkswaterstaat de werkzaamheden met het aanbrengen van hijspunten op het wrak.
De olie in het wrak was gestold. Voordat de olie kon worden verwijderd is die verwarmd tot ruim 80 graden. Vervolgens is de olie uit de tanks gepompt. De olie wordt aan land aan een olieverwerkingsbedrijf aangeboden voor verdere verwerking.
In de zomer van 2015 wordt het wrak in zes stukken gezaagd en in delen geborgen. Door het wrak volledig op te ruimen verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, de veiligheid voor de scheepvaart en worden de milieurisico’s weggenomen.
Op 5 december 2012 vond op de Noordzee een aanvaring plaats tussen autocarrier Baltic Ace en containerschip Corvus J op ongeveer 65 kilometer van Goeree-Overflakkee. De Baltic Ace zonk direct. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt midden in een van de drukst bevaren internationale scheepvaartroutes van de Noordzee en hindert een vlotte en veilige doorvaart voor de 16.000 schepen die hier jaarlijks richting Rotterdam varen. Ook vormen de stookolie en de ruim 1400 auto’s aan boord van het scheepswrak een bedreiging voor het milieu.