Europese onlineverkoop groeit tot 363 miljard
BRUSSEL/EDE (ANP). De Europese onlineverkopen van consumentenproducten en diensten is vorig jaar met 16,3 procent gestegen tot 363 miljard euro. Het aandeel daarbinnen van de 28 lidstaten van de Europese Unie bedroeg 318 miljard euro. Dat is 87,6 procent van de totale Europese onlineverkoop, een groei van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze cijfers zijn dinsdag bekendgemaakt tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona.
Ook dit jaar zijn de landen met de grootste omzet op het gebied van e-commerce het Verenigd Koninkrijk (107,1 miljard euro), Duitsland (63,4 miljard euro) en Frankrijk (51,1 miljard euro). Het totaal van 221,6 miljard euro van deze drie landen is samen goed voor 61 procent van de totale Europese e-commercesector en 69 procent van de EU-landen. Nederland was goed voor een omzet via internet van ruim 10,5 miljard euro.
De Europese onlinemarkt groeit fors. Koepelorganisatie Ecommerce Europe schatte het aantal webwinkels in Europa eind 2013 op zo’n 650.000. Dat zal naar verwachting jaarlijks met 15 tot 20 procent toenemen. „In 2014 verwachten we een onlineomzet van 425,5 miljard euro”, zegt voorzitter Wijnand Jongen van de Europese koepelorganisatie. „En tegen het einde van 2016 denken we dat de e-commercemarkt gestegen is tot een omzet van ongeveer 625 miljard.”
De verwachte groei komt door hogere bestedingen in Noord- en West-Europa, maar ook door een toename van het aantal e-shoppers in opkomende landen in Zuid- Centraal- en Oost-Europa. Oost-Europa, met Rusland voorop, liet al een spectaculaire e-commercegroei zien van 47,4 procent. Hierdoor kwam de omzet in 2013 uit op 19,3 miljard euro, wat een marktaandeel van 5,3 procent betekende.