Eurlings: tunnels bij Roermond waren dure les
DEN HAAG (ANP). Oud-verkeersminister Camiel Eurlings staat nog steeds achter het besluit om begin 2008 de tunnels in de A73 in Limburg beperkt open te stellen. Die openstelling van één rijstrook per buis kostte bijna 47 miljoen euro extra. Dat is een dure les vindt Eurlings, maar de maatschappelijke waarde bedroeg volgens hem ook enkele tientallen miljoenen euro omdat het verkeer erdoor kon rijden.
De CDA’er, nu president-directeur van KLM, zei dat donderdag tegen de tijdelijke ICT-commissie van de Tweede Kamer. Die onderzoekt onder leiding van VVD’er Ton Elias waarom het zo vaak misgaat met ICT-projecten van de overheid.
De tunnels zitten vol met software voor veiligheidssystemen. Volgens Eurlings bleek de tunnel bij Roermond de meest complexe ter wereld en was er tijdens de bouw een cultuur ontstaan om steeds maar nieuwe veiligheidssystemen te willen. Onder meer regionale bestuurders drongen daar op aan.
De kern van het probleem was dat er vooraf geen vastgesteld veiligheidsniveau was afgesproken, meende de oud-minister. „IT was geen middel, maar een doel op zich geworden.” Bovendien werden nieuwe technieken ingezet waarvan nog niet was bewezen dat ze werkten. Eurlings zei dat er nog een arbitrage loopt over de tunnels met de aannemer, die het project niet goed heeft opgeleverd. Daar kan mogelijk nog wat geld van terugkomen, zei hij.