KPN-dochter past negatief beltegoed aan
DEN HAAG (ANP). Telecomaanbieder Simyo, het prijsvechtersmerk van KPN, beperkt de mogelijkheid van een negatief beltegoed bij prepaid bellen. Dat gebeurt onder aandrang van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), meldde de toezichthouder woensdag.
ACM kwam in actie naar aanleiding van klachten van consumenten die binnenkwamen bij ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM. Ook het Tros-consumentenprogramma Radar besteedde er aandacht aan.
De klagers kregen te maken met een hoog negatief saldo. Zij gingen ervan uit dat dit met een prepaid dienst niet mogelijk was.
Simyo heeft na de gesprekken met ACM het bedrag waarvoor de consument in de min kan staan, beperkt tot maximaal 5 euro. Op de website van de telecomaanbieder staat nu ook duidelijk vermeld dat een gebruiker een negatief saldo kan ontwikkelen.
Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat zij met een een prepaid dienst niet met een onverwacht hoog negatief beltegoed worden geconfronteerd, vindt ACM. De toezichthouder wijst erop dat sommige ouders bewust kiezen voor een prepaid telefoon voor hun kind om hun bel- en internetgebruik binnen de perken te houden.