Concurrentie drukt winst Delhaize
BRUSSEL (ANP). De Belgische supermarktgroep Delhaize heeft zijn winst vorig kwartaal zien dalen op een min of meer stabiele omzet. Het bedrijf voelde de sterke concurrentie van onder meer Albert Heijn op de thuismarkt en had last van negatieve wisselkoerseffecten.
Delhaize meldde woensdag een omzet van 5,1 miljard euro over het eerste kwartaal. Daarmee lag de omzet, onder meer door wisselkoerseffecten, slechts een fractie hoger dan vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen stegen de opbrengsten met bijna 3 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met bijna 3 procent omlaag tot 301 miljoen euro, de nettowinst van Delhaize zakte met bijna 10 procent tot 90 miljoen euro.
Bestuursvoorzitter Frans Muller sprak van gemengde resultaten. In de VS ging de omzet sterk omhoog, maar in België waren de prestaties van het bedrijf volgens hem teleurstellend. Het bedrijf heeft daar last van sterke concurrentie waardoor meer acties nodig zijn om klanten te lokken en de prijzen onder druk staan.