Rashandelaar kleedt jachten aan
Hij verkocht relatiegeschenken voor bedrijven. Maar in februari van dit jaar nam hij een onderneming over die handelt in maritieme artikelen voor de plezier- en de beroepsvaart. „Het is weer eens iets nieuws en bijzonder uitdagend”, zegt Han de Jongh, eigenaar van Haveco in Zuidermeer.
Zacht wiegend ligt het zeegaande zeiljacht in de avondschemering aan de steiger. Op het achterdek zitten mensen gezellig rond een olielamp te praten. Op de mooi gedekte tafel staan borden met eten.
Goede kans dat verschillende artikelen van deze boot afkomstig zijn van het winderige platteland van Noord-Holland, even ten westen van Hoorn. Aan een smal boerenlandweggetje in het dorpje Zuidermeer is Haveco gevestigd. Eigenaar De Jongh heeft zijn kantoor in het woonhuis. De grote garage ernaast herbergt een deel van het magazijn. „Het is heerlijk om hier te wonen en te werken. Die rust! Geen last van files. En ’s avonds even lekker buiten uitwaaien na de vele telefoontjes overdag”, verklaart De Jongh. „En we zitten hier in Zuidermeer toch heel dicht bij het IJsselmeer, de vroegere Zuiderzee.”
De vorige eigenaren van Haveco hadden „de laatste jaren wat achterover geleund.” Sinds februari heeft De Jongh de omzet met 20 procent zien verbeteren. „Bij onze relatiegeschenken heb je ondernemingen als doelgroep, bij de maritieme artikelen moet je het hebben van de watersportwinkels. Daar moet je goodwill kweken. Allereerst is het belangrijk dat we voldoende voorraad hebben. De winkelier verkoopt onze artikelen voor een belangrijk deel vanuit een catalogus. Als hij doorgeeft dat hij drie klokjes nodig heeft, dan moeten die meteen op de post.”
Echt nautische artikelen zoals een kompas -„dat instrument heb ik nog niet, maar ik ben er wel mee bezig”-, communicatieapparatuur, boord- en toplichten verkoopt de Zuidermeerse importeur annex distributeur niet. Verder heeft De Jongh echter alles wat nodig is om een jacht in de letterlijke zin van het woord tot een pleziervaartuig te maken. Nostalgische scheepsklokken, barometers en thermometers van messing of chroom uit Zwitserland en Duitsland, oude Deense olielampen met fraaie glazen bol -„allemaal handwerk”- springen het meest in het oog. De prijzen van deze vooral decoratieve artikelen schommelen tussen de 150 en de 500 euro.
Ook biedt Haveco textiel aan. Met een donkerblauwe -„navy”- rand of geheel in donkerblauw. Met zonder uitzondering de tekst ”Welcome on board” erop. Handdoeken, dekbedovertrekken, gastendoekjes en tafelkleden zijn in die standaarduitvoering te koop. „Maar mensen kunnen ook een eigen ontwerp bij ons inleveren en dan laten we dat maken. In allerlei kleuren en dessins. Met de naam van de boot er op”, zegt De Jongh.
Toch verkoopt de Zuidermeerse ondernemer niet alleen producten voor de rijkeren. Hij heeft ook een veel artikelen in de aanbieding die iemand met een eenvoudig kajuitjachtje ook gebruikt. „Wij verkopen bijvoorbeeld Aquaclean, een niet-giftig Duits goedje dat je in de watertank kunt gieten waardoor het water maar liefst zes maanden fris en drinkbaar blijft. Daar gaan heel veel liters van over de toonbank. Dat geldt ook voor Puratank, dat kan worden gebruikt om tanks en leidingen op een veilige manier te reinigen. Hiervan gaan wel 10.000 potjes per jaar de deur uit.”
Verder heeft De Jongh nog een scala aan artikelen in zijn assortiment: oliegoed, bootschoenen, touwwerk, verrekijkers, noodsignalen, fenders -stootkussens buitenboord om beschadiging te voorkomen-, reddingsvesten en houten houders voor glazen, flessen en blikjes. „Onlangs heb ik nog de mallen gekocht van een alleraardigst knijpertje in de vorm van een ankertje. Dat kun je gebruiken om bijvoorbeeld een handdoek aan de reling te hangen. Ik laat de knijper nu in Duitsland gieten. Zomaar een handig aardigheidje.” Al met al kleedt Haveco de Nederlandse watersporters en hun boten volledig aan.
De Jongh runt samen met zijn vrouw Rita en drie werknemers -van wie er één het magazijn doet- zowel zijn handel in relatiegeschenken Ambidex als zijn maritieme business. „We verdienen er een goed belegde boterham mee. Maar meer ook niet.” De omzet? Lachend: „Moet dat echt? Nee, dat hoeft niet in de krant. Dat vind ik zo Quote-achtig.”
De recessie heeft geen merkbare invloed op zijn bedrijf. De Jongh meent dat mensen elkaar ook veel aanpraten. Bezuinigingen op uitgaven aan jachten? „Mensen met een grotere plezierboot hebben een hoger inkomen. Die kunnen zo’n jacht wel onderhouden. Mijn klokken van 200 euro bijvoorbeeld worden goed verkocht, deze week zijn er zo’n vijftien de deur uitgegaan.” Zijn marktaandeel -„ik zou niet weten hoe groot het is”- noemt De Jongh nog veel te klein. „Maar de Nederlandse watersportmarkt is zó geweldig groot, daar zie ik nog genoeg mogelijkheden voor verdere groei, bijvoorbeeld door assortimentsuitbreiding.”