Economie

„Snelle hap wint terrein in uitgaansleven”

WARMOND (ANP). Nederlanders die buiten de deur iets willen eten, kiezen steeds vaker voor een snelle hap. Terwijl veel duurdere restaurants en horecabedrijven moeite hebben het hoofd boven water te houden, neemt het aantal bedrijven in de zogeheten fastservicesector de laatste jaren gestaag toe. Dat meldde horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners woensdag.

30 April 2014 17:41Gewijzigd op 15 November 2020 10:24

Het aantal zaken waar de consument snel een vette hap, ijsje of gezond broodje kan scoren, is in 5 jaar tijd opgelopen met bijna 6 procent. Nederland telde eind vorig jaar bijna 10.700 zaken in deze branche, 572 meer dan begin 2009.

Vooral ijssalons rezen de pan uit tijdens de afgelopen jaren van economische achteruitgang. Hun aantal nam met meer dan 30 procent toe tot 566. Ook de hoeveelheid andere speciaalzaken als shoarmatenten, lunchrooms en pannenkoekenhuizen zat in de lift. Deze zaken trekken door het veranderde bestedingspatroon van consumenten meer bezoekers, vertelt Lennert Rietveld van Van Spronsen & Partners.

Cafetaria’s en fastfoodrestaurants als hamburgerketens zijn nu wel minder in het straatbeeld terug te vinden. Vergeleken met begin 2009 nam hun aantal respectievelijk 1,6 en 3,5 procent af. Volgens Rietveld hangt die daling samen met de steeds grotere populariteit van gezondere snacks. Verder hebben deze wat meer traditionele fastfoodverkopers last van verdringing door bijvoorbeeld lunchrooms en koffiespeciaalzaken die ook broodjes zijn gaan verkopen. Cafetaria’s blijven met een totaal van ruim 4800 zaken wel de grootste groep spijsverstrekkers in de fastservicesector.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer