Nieuwe Vectra Stationwagon: een succes in wording
Hij is groter en ruimer dan ooit. Hij doet zijn grotere broer voorgoed vergeten. Hij neemt de concurrentie vrijwel alle wind uit de zeilen. De nieuwe Vectra Stationwagon wordt dus een succes. Geen twijfel mogelijk.
De eerste generatie Opel Vectra Stationwagon was best een mooie auto. Zo mooi zelfs dat deze variant visueel beschouwd te verkiezen was boven de sedan of hatchback. Het aspect ruimte kwam minder goed uit de verf. Een (kleinere) Astra Stationwagon voorzag in een grotere hoeveelheid bagageruimte voor minder geld. Wanneer je echt om beenruimte en ladingsvolume verlegen zat, kon je kiezen voor de grotere Omega. Die was ook meteen een slag duurder, zodat veel consumenten die een stationwagon zochten, uiteindelijk veelal beter af waren met een Ford Mondeo, Volkswagen Passat of Peugeot 406. Die tijd is voorgoed voorbij. Wie de nieuwe Vectra Stationwagon gezien heeft, weet waarom: een langgerekte verschijning van 4,82 meter zie je niet snel over het hoofd.
Elegant
De Vectra Stationwagon is een mooie auto. Net als zijn voorganger maakt de nieuweling een betere indruk dan de Vectra Sedan. De Stationwagon is beter in balans en ziet er sportief en elegant, en tegelijkertijd ook functioneel uit. Donkere kleuren staan de auto goed. Net als een paar mooie lichtmetalen velgen, trouwens.
De lengte van de Vectra Stationwagon wordt met name verklaard door de langere wielbasis ten opzichte van de Vectra Sedan en GTS. Hij deelt het onderstel met de Signum en kenmerkt zich ten opzichte van zijn naamgenoten door 13 centimeter extra wielbasis. Van die extra centimeters profiteren vooral de achterpassagiers, die in een Vectra Sedan al niet echt te klagen hebben, maar in een Vectra Stationwagon pas echt royaal uit de voeten kunnen. Om nog maar te zwijgen over de bagageruimte van 530 liter!
De laadruimte van de nieuweling is net zo groot als die van de Opel Omega Stationwagon, die inmiddels voltooid verleden tijd is. Er komt geen opvolger en dat is gezien de afmetingen van de nieuwe Vectra niet verbazingwekkend. Behalve over het volume heeft Opel goed nagedacht over bruikbaarheid. Daarom kan de fabrikant de Vectra Stationwagon optioneel voorzien van een elektrisch bedienbare achterklep en van het zogenoemde FlexOrganizer systeem, dat de bagageruimte afstemt op de belading. Dit ruimtesysteem wordt op rails in de bagageruimte bevestigd en bestaat uit een groot aantal netten en scheidingselementen waarmee de laadruimte in separate vakken opgedeeld kan worden.
Handig is ook de wegklapbare trekhaak. Wie regelmatig lange voorwerpen wil vervoeren, wordt bediend met de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel.
Veercomfort
Anders dan de Vectra Sedan en GTS is de Vectra Stationwagon leverbaar met een nieuwe 2,2 liter direct ingespoten viercilinder benzinemotor, die goed is voor een maximumvermogen van 114 kW/154 pk. Naast deze krachtbron zijn er vier andere vierpitters beschikbaar, waarvan de helft dieselolie prefereert. De eigenaren van de duurdere Omega’s die Opel trouw willen blijven, kunnen kiezen uit een 155 kW/211 pk sterke 3,2 liter V6 benzinemotor of een 130 kW/177 pk leverende 3,0 liter direct ingespoten common rail turbodiesel.
Opel vraagt een meerprijs van 1500 euro voor de Stationwagon ten opzichte van een Vectra Sedan. Voor dat geld krijg je niet alleen veel meer ruimte, maar ook een beter rijdende auto. De langere wielbasis zorgt voor meer veercomfort, terwijl de demping eveneens beter geregeld is. De Vectra Stationwagon is zijn meerprijs dan ook dubbel en dwars waard. Geen wonder dat Opel denkt dat de Stationwagon goed zal zijn voor meer dan de helft van de totale verkoop.