Bierstunts supermarkten onder vuur
De Stichting Alcoholpreventie (STAP) maakt zich zorgen over het gestunt met bier in supermarkten. De prijzen liggen soms lager dan de inkoopprijs voor bier van de slijter. De inzet van alcohol als lokaas ondermijnt het overheidsbeleid om het alcoholgebruik te beperken.
Dat concludeert STAP in een donderdag verschenen rapport over prijskortingen voor alcoholhoudende drank in supermarktfolders. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) herkent zich hier niet in.
De STAP telde bij de tien grootste supermarktketens in vier weken in totaal 155 kortingsacties op alcoholhoudende drank. De gemiddelde prijskorting op bier is ruim een kwart. Als laagste actieprijs zag de STAP 82 cent per liter. Omdat de kortingsprijzen bijna altijd lager liggen dan de inkoopprijs van de zelfstandige slijter gaat het hierbij om prijsstunten.
Het CBL zegt dat er pas gesproken kan worden over stunten als de promotieprijs minder is dan de helft van de normale prijs. „Dat is hier niet het geval”, aldus een woordvoerster van het CBL. „Er is een gedragscode en daar houden wij ons keurig aan. De STAP weet blijkbaar niet hoe de regels in elkaar zitten.”
Uit het STAP-onderzoek blijkt dat omgerekend naar een normaal glas het goedkoopste pilsje voor ongeveer 20 cent wordt aangeboden. Ondanks politieke afkeuring volharden de supermarkten in het lokken van klanten met een risicovolle, verslavende stof, vindt de STAP.
De stichting heeft haar rapport opgestuurd aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. De branche stunt al jaren met alcoholhoudende dranken. Oproepen om dit in te perken zijn volgens de STAP genegeerd.