Economie

Greenery gaat voortaan voor kostenbeheersing

Redactie economie

Redactie economie
23 April 2014 11:37Gewijzigd op 15 November 2020 10:14
Greenerylocatie Barendrecht. beeld ANP
Greenerylocatie Barendrecht. beeld ANP

BARENDRECHT. Het is over en uit met de groeiambities van The Greenery. Voortaan is kostenbeheersing het speerpunt van het coöperatieve groente- 
en fruitconcern.

De nieuwe koers moet het bedrijf weer winstgevend maken, meldde The Greenery dinsdag bij de presentatie van de jaar­cijfers. Die winstgevendheid is de laatste jaren ver te zoeken. Het kernbedrijf, dat groenten en fruit verhandelt van de aangesloten telers, draait al jaren een miljoenen­verlies.

Het jaar 2013 bracht een dieptepunt. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 36 miljoen negatief. Een voorziening van 23 miljoen euro met het oog op de inmiddels in gang gezette reorganisatie drukte zwaar op het resultaat. Mede dankzij een positieve bijdrage van 12 miljoen euro, afkomstig van enkele deelnemingen, bleef het nettoverlies van het concern „beperkt” tot 21 miljoen euro.

Vooraan moet alles bij The Greenery efficiënter. Logistieke processen worden vereenvoudigd. Groenten en fruit worden meer en meer rechtstreeks vanaf de teeltbedrijven verladen. Daardoor is minder ruimte nodig op de Greenerycomplexen. Binnen drie jaar gaan vijf van de acht vestigingen dicht.

De hoofdlijnen van het reorganisatieplan, met de naam Phoenix –naar de mythologische vogel die uit zijn eigen as herrijst–, dat onder leiding van verandermanager Okke Koo is uitgewerkt, waren al bekend. Dinsdag bleek dat bij het kernbedrijf definitief 350 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Phoenix moet ook leiden tot meer inkomsten door een betere ”verwaarding” van het product. Daar profiteren uiteindelijk ook de aangesloten telers van, verwacht The Greenery. En dat zijn er steeds minder. Uit het jaarverslag blijkt dat eind vorig jaar 651 teeltbedrijven bij de coöperatie Coforta –eigenaar van The Greenery– waren aangesloten. Twee jaar eerder waren dat er nog 885. De omzet van het concern zakte van 1,8 miljard euro in 2010 naar 1,3 miljard vorig jaar.

The Greenery hoopt de uittocht van telers nu te keren. „Telers zien en merken dat we orde op zaken brengen. Er worden duidelijke afspraken gemaakt en nageleefd. Kosten worden beperkt. Daarbovenop hebben we een directe toegang tot de Europese retail, waar zo’n 80 procent van alle groenten en fruit wordt verkocht”, liet de woordvoerster van het concern dinsdag weten.

Dat 2013 een moeilijk jaar zou worden, werd al voor de zomer duidelijk. Door het lange, koude en donkere voorjaar kwam de oogst van de groenten later op gang. Dat pakte negatief uit voor de gemiddelde prijs die de producten opbrachten. Daar kwam nog eens bij dat de tomatenteelt in heel Europa met een over­aanbod kampte, met als gevolg zeer lage prijzen voor de telers.

The Greenery wil „het meest gewaardeerde versbedrijf” van de focusmarkten Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn. Juist op de Duitse en Engelse markt liet het concern in 2013 een forse veer: de omzet liep terug van ruim 370 miljoen euro in 2012 naar minder dan 250 miljoen vorig jaar. In Nederland nam de omzet wel toe, van 635 naar 705 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer