Binnenland

„Dijken bij Neerijnen moeten gastvrijer worden”

NEERIJNEN. „Het is nu niet prettig fietsen of wandelen op de dijken langs de Waal in Neerijnen. Elk moment moet je aan de kant voor passerend verkeer. Er moet meer ruimte komen voor langzaam verkeer.” Dat is het pleidooi van het platform Gastvrije Dijken, waarin de toeristenorganisatie ANWB en ondernemers uit Neerijnen samenwerken.

Andre Bijl
22 April 2014 18:53Gewijzigd op 15 November 2020 10:13
NEERIJNEN. De Waaldijk bij Neerijnen (foto) moet gastvrijer worden, zo luidt een plan van ANWB en ondernemers uit Neerijnen. beeld André Bijl
NEERIJNEN. De Waaldijk bij Neerijnen (foto) moet gastvrijer worden, zo luidt een plan van ANWB en ondernemers uit Neerijnen. beeld André Bijl

Volgens regiomanager Rob Gremmen van de ANWB krijgen fietsers en wandelaars op de dijken een onveilig gevoel. „De situatie is niet uitnodigend voor recreanten – of ze nu uit de richting Neerijnen komen of van elders.”

Het kan zo veel beter, benadrukt Gremmen. „Gastvrije dijken zorgen voor een aangename verbinding van musea, pontjes, horeca, kunstnijverheid en andere locaties die van belang zijn voor recreatie en toerisme.”

Gremmen wijst erop dat de huidige situatie rond Neerijnen niet overeenkomt met de wensen van gemeente en provincie. De ANWB’er constateert dat de Waal, de uiterwaarden en de dijken de recreatieve trekker van de regio en zeker ook van Neerijnen vormen. In regionale visies wordt al jarenlang aangekondigd dat de gemeente Neerijnen de dijken tussen Neerijnen en Ophemert en tussen Hellouw en Haaften moet aanpakken, om het wandelen en fietsen te bevorderen. „Maar al die tijd is er niets gebeurd.”

Tribune

In het Gelderse programma ”Waalweelde” worden dijken zelfs beschreven als een „tribune”, vanwaar bezoekers kunnen genieten van het landschap. „Voorwaarde is dan wel dat iedereen zich met een gerust hart over de dijken moet kunnen bewegen. De kwaliteit van de tribune wordt mede bepaald door de verkeerssituatie.”

Gremmen stelt vast dat de noordkant van de Waal schril afsteekt bij de zuidkant van de rivier. „Daar is maatwerk geleverd: fietspaden, eenrichtingsverkeer en snelheidsbeperkingen zorgen voor een gastvrije dijk. Om met de pont een rondje te maken, is een prima idee, maar toeristen die vanuit het zuiden oversteken, wacht een teleurstelling. Aan de noordkant is er nog maar weinig gedaan aan de verkeerssituatie.”

Verzoek

Volgens Gremmen geldt dat voor het hele traject tussen Nijmegen en Gorinchem. In Neerijnen ligt 26 van de pakweg 80 kilometer Waaldijk waar verbetering mogelijk is. „Vandaar dat we als ANWB samen met lokale ondernemers erop aandringen om de situatie aan te pakken. Neerijnen staat aan het begin van een nieuwe raadsperiode. Daarom hebben we raadsleden een brief gestuurd met het verzoek op korte termijn te komen met een plan voor gastvrije dijken.”

Het probleem van groepen motorrijders op de dijken speelt een aparte rol, bevestigt Gremmen. Al jarenlang dringen inwoners aan op maatregelen om de motorrijders die met name in voorjaar en zomer over de dijken racen, terug te dringen. „De motoren hoeven van ons niet van de dijk, maar meer ruimte voor wandelaars en fietsers betekent automatisch dat anderen moeten inschikken.”

Impuls

Behalve het plezier dat de inwoners rond de Waal kunnen beleven, zijn de gastvrije dijken ook bedoeld als toeristische impuls. „Het brengt de streek meer geld in het laatje.”

„De dijk is de recreatieve trekker van de regio”, bevestigt Ton Coenraads van campingpark Zennewijnen, tussen Tiel en Neerijnen.

Genieten

„Doel van ons platform is dat iedereen kan genieten van de dijken. Dit is een van de mooiste gebieden van ons land. Onze slogan is: ”Beleef de Waal”. Mensen kunnen genieten van die stoere rivier, de uiterwaarden, de bloesem en het fruit. Daarnaast hebben we sinds kort ook een fietsknooppunt. Als je aandacht vraagt voor de aantrekkelijke dingen van de streek, moet je ook zorgen dat bij de bezoekers niet de vouwen uit de broek worden gereden.”

De ondernemer pleit evenmin als Gremmen voor rigoureuze maatregelen. Lachend: „Auto’s weren hoeft niet direct. Wij hebben hier een camping; onze gasten moeten hier wel kunnen komen.” Dan serieus: „Maar het is wel belangrijk dat ik aangeef hoe ze het beste kunnen rijden en welke route ze bij hun vertrek moeten nemen. Verbieden werkt niet meer in deze tijd. Dan jaag 
je mensen tegen je in het harnas. Je moet automobilisten en 
motorrijders soms een handje helpen. Ontmoedig dingen die je niet wilt door de inrichting van de wegen: maak sommige stukken smaller of voer eenrichtingsverkeer in.”

Behalve om het aantrekken van recreanten gaat het Gremmen ook om het behoud van deze „prachtige streek. We moeten dit gebied beter aan onze kinderen doorgeven dan dat we het zelf hebben ontvangen.”

www.rd.nl/dijkveiligheid voor een artikel over verkeersveiligheid op dijken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer