Schippers heeft nog geen totaaldeal
DEN HAAG. „We zijn eruit”, zei minister Schippers (VWS) woensdag. Vier vragen over wat woensdag gemakshalve werd aangemerkt als het zorgakkoord.
Is er echt een akkoord?
Ja en nee. Het was al bekend dat de onderhandelaars behalve over de hervormingen in de langdurige zorg ook spraken over hun afzonderlijke wensen voor de begroting van 2015 op andere beleidsterreinen, zoals justitie en Defensie. Daarover zijn woensdag nog geen afspraken gemaakt. Woensdag werd het plaatje nog complexer. De mede door CU en SGP afgedwongen verzachting van de bezuinigingen in de langdurige zorg in 2015 zou moeten worden gefinancierd door de macht van verzekeraars te vergroten, zo ging het verhaal. De term akkoord kan suggereren dat ook dat hele verhaal al in kannen en kruiken is, maar hier geldt eveneens: dat is zeker niet het geval.
Hoe zat het dan met die verzekeraars?
In het huidige zorgstelsel bestaan twee soorten polissen: natura- en restitutiepolissen. Bij de duurdere restitutiepolis is min of meer sprake van zorg naar keuze; de verzekeraar vergoedt de zorg van elke zorgverlener waar de verzekerde voor kiest. De naturapolis houdt grofweg in dat de verzekeraar in beginsel alleen de zorg vergoedt van de zorgverleners met wie hij een contract heeft afgesloten, mits deze rechtmatig is verleend. Hij moet echter ook 80 procent vergoeden van de zorg van niet-gecontracteerde zorgverleners. Daar kunnen allerlei vage vogels tussen zitten: schimmige verslavingsklinieken die de zorg handenvol geld kosten, maar ook al dan niet identiteitsgebonden relatietherapeuten die ondermaats presteren. Daarom wil het kabinet van de 80 procentsbepaling af, maar een besluit daarover is dus nog in de maak.
Maar om de bezuinigingen in de zorg volgend jaar met 360 miljoen euro te kunnen verzachten was toch uiterste haast geboden?
Dat is wel geopperd, maar die suggestie wordt steeds onwaarschijnlijker. Zeker nadat woensdag bekend werd dat Schippers al voor dit jaar rekening houdt met een meevaller van 1 miljard euro. Omdat die meevaller verband houdt met de manier waarop zorgverzekeraars ziekenhuizen kunnen contracteren, wil Schippers het ruimere mandaat van verzekeraars wel blijvend borgen. Maar de besluitvorming daarover hangt niet op een week.
Hebben CU en SGP een stempel kunnen drukken over het akkoord op de langdurige zorg?
Zeker, gedeeltelijk door samen met PvdA en D66 te regelen dat ongeveer driekwart van de groep dementerende ouderen met een zogeheten zorgzwaartepakket 4 in een instelling kan blijven wonen. Dat is ongeveer evenveel als nu. Voor deze groep vormt het zorgbudget straks dus geen blokkade waardoor ze verplicht thuis moeten blijven wonen. Daarnaast worden de bezuinigingen op de jeugdzorg in 2015 met 60 miljoen euro verzacht. Dit geld is met name bedoeld om een zachte landing van landelijk werkende instellingen, zoals de SGJ, in het nieuwe jeugdzorgstelsel mogelijk te maken.