Drankproducenten voelen zwakker China
LONDEN/PARIJS (ANP/BLOOMBERG). De drankenconcerns Diageo en Rémy Cointreau hebben flink last van de zwakte op de Chinese markt. Dat komt naar voren uit de cijfers die beide bedrijven donderdag publiceerden.
Bij Diageo, bekend van onder meer Johnnie Walker-whisky en Smirnoff-wodka, daalde de autonome omzet in het afgelopen kwartaal met 1,3 procent, terwijl analisten in doorsnee een omzetstijging met 1,8 procent hadden verwacht. Rémy Cointreau zag een daling van de autonome omzet in het afgelopen gebroken boekjaar met 11 procent. De verkoop van Rémy Martin-cognac ging met 21 procent omlaag, onder meer omdat de Chinese overheid harder optreedt tegen uitbundige uitgaven van ambtenaren aan bijvoorbeeld drank.
Topman Ivan Menezes van Diageo liet in een toelichting weten dat er sprake is van een uitdagend zakenklimaat. Naast de zwakkere vraag in China en andere opkomende markten hebben Europese drankproducenten ook last van ongunstige wisselkoerseffecten.