Danone ziet Europese markt stabiliseren
PARIJS (ANP). De Franse levensmiddelenproducent Danone heeft in het eerste kwartaal een hogere omzet geboekt dan een jaar eerder, onder meer dankzij een stabilisering van de Europese markt. Dat maakte het moederbedrijf van merken als Activia, Evian, Nutrilon en Danoontje woensdag bekend.
De omzet exclusief wisselkoerseffecten, desinvesteringen en overnames nam met 2,2 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Danone deed vooral goede zaken in Noord-Amerika en de landen van de voormalige Sovjetunie, waar de verkopen met bijna 8 procent stegen. In Europa nam de verkoop met 0,5 procent toe, de eerste stijging sinds 2011.
Het bedrijf had in het afgelopen kwartaal wel flink last van negatieve valuta-effecten. Als die worden meegerekend, was sprake van een omzetdaling met meer dan 5 procent tot ruim 5 miljard euro. Er werden geen winstcijfers gerapporteerd. Danone handhaafde zijn prognoses voor heel 2014. Daarbij wordt gerekend op een omzetgroei met 4,5 tot 5,5 procent.