Boeing zet bouw van 7E7 Dreamliner door
De Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing kondigde dinsdag de komst aan van de 7E7 Dreamliner. Het nieuwe vliegtuig kan 200 tot 250 passagiers vervoeren en non-stop een afstand van 13.357 kilometer overbruggen.
De 7E7 Dreamliner is sinds de introductie van de Boeing 777 in 1990 het eerste nieuwe type van het Amerikaanse bedrijf. De lancering van de 747X en van de supersonische Sonic Cruiser mislukten de afgelopen jaren bij gebrek aan belangstelling van luchtvaartmaatschappijen. Die hebben tot nu toe ook nog weinig belangstelling getoond in de Dreamliner, behalve Japan Air Lines. Die belangstelling is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat Boeing het nieuwe vliegtuig wil ontwikkelen en bouwen samen met een Japans consortium waarin Mitsubishi, Kawasaki en Fuji meewerken.
Luchtvaartmaatschappijen kunnen volgend jaar pas formele bestellingen doen voor het nieuwe vliegtuig, waarvan de eerste exemplaren pas in 2008 zullen worden geleverd. De Dreamliner gaat beduidend minder wegen dan z’n voorgangers en wordt ook zuiniger. Daarmee hoopt Boeing klanten te trekken in deze dure tijden. Het nieuwe toestel vervangt de verouderde 757 en 767. Het moet concureren met de types A300 en A310 van het Europese consortium Airbus, dat Boeing in de sector van de civiele luchtvaart van de eerste plaats dreigt te verdringen. „Wij zijn ervan overtuigd dat de Dreamliner een success wordt”, aldus Boeings nieuwe topman Harry Stonecipher dinsdag.
Stonecipher volgde twee weken geleden Phil Condit op, die moest vertrekken na enkele schandalen. Luchtvaartspecialisten betwijfelden of Stonecipher het 7E7-project zou willen overnemen in een onzekere markt. De nieuwe topman liet daar dinsdag geen twijfel over bestaan.
Het nieuwe toestel zal worden geassembleerd in de staat Washington. Er was hard gelobbyd, onder meer door Kinston (North-Carolina), Charleston (South-Carolina) en Mobile (Alabama), maar het werd Everett, waar Boeing al tientallen jaren vliegtuigen bouwt.