Hangjongere helpt koopavond om zeep
De koopavond op de donderdag- of vrijdagavond lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Hangjongeren bederven de sfeer en vallen klanten lastig. Die gaan daarom niet meer op koopavond winkelen.
Dat zegt Mitex, branchevereniging voor mode-, schoenen- en sportwinkels. Voorzitter Jan Meerman van Mitex zei woensdag dat de problemen zich vooral voordoen in de grote steden, waar winkelstraten ’s avonds een onveilige sfeer uitstralen. Als het donker is, komt het dreigend over als hangjongeren het straatbeeld bepalen.
„Consumenten vinden het niet meer gezellig”, aldus Meerman. „Vooral mensen boven de dertig krijgen een onveilig gevoel. De winkels lopen hierdoor een forse omzetschade op.”
Sinds twee jaar is de populariteit van de koopavond fors teruggelopen. De omzet van de gemiddelde winkel die is aangesloten bij Mitex, daalde volgens Meerman in die periode structureel met 20 tot 30 procent. „En dat komt niet door de economische omstandigheden, maar door de bedreigende sfeer op straat.”
Voor de detailhandel is dat een enorme aderlating. „Dat kost de totale detailhandel op jaarbasis ongeveer 2 miljard euro en is dus slecht voor de economie.”
Meerman wil meer blauw op straat. „Dat zou helpen. Consumenten gaan zich dan weer veiliger voelen en vinden het dan niet erg als er een groepje jongeren voorbij komt.” Volgens de voorzitter is de relatie tussen winkeliers en justitie het laatste jaar iets minder slecht geworden. „Sinds een jaar vinden we gehoor bij minister Donner van Justitie. Hij luistert in elk geval naar onze problemen.”