December pakt goed uit voor supers
Ondanks de prijzenslag lijkt december bijzonder goed uit te pakken voor supermarkten. De consument bezuinigt niet rond sinterklaas en Kerst. Ook de kerstpakkettenomzet zal bijna het niveau van vorig jaar halen.
Dat meldde het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) woensdagmorgen bij de presentatie van de resultaten over het afgelopen jaar. De Nederlandse levensmiddelenmarkt verwacht op een omzettoename van 3 procent uit te komen: 24,5 miljard euro. „Afhankelijk van de duur van de prijzenslag zullen we in 2004 op hetzelfde percentage uitkomen of iets daar onder”, aldus CBL-voorzitter Van den Doel.
De kerstomzet van supermarkten lag vorig jaar boven de 550 miljoen euro, dit jaar verwacht het CBL dat er voor bijna 600 miljoen euro in de winkelkar wordt geladen tijdens de feestdagen. De voorkeur van de consument gaat uit naar „het traditionele kerstdiner. Kalkoen, kreeft, reerug, een mooie rollade, cranberrycompote, kortom de traditionele kerstgerechten. Lang tafelen met vier of vijf gangen, waarbij goede wijnen uit de supermarkt worden geschonken.”
De omzet van kerstpakketten leek door kabinetsmaatregelen in het water te vallen. Doordat het fiscale voordeel hierop weer is gerepareerd (een werkgever mag volgend jaar een pakket ter waarde van 35 euro onbelast aan zijn personeelsleden schenken), hebben veel bedrijven besloten om dit jaar geen spelbreker te zijn. Van den Doel: „In september leek het erop dat in plaats van 4,25 miljoen kerstpakketten maar 1,25 miljoen pakketten zouden worden besteld. Nu verwachten we ergens tussen de 3,5 en 4 miljoen stuks uit te komen.”