Economie

Kerstbestand in prijzenoorlog

Deskundigen verwachten dat supermarkten zich de komende dagen voor Kerst houden aan een stilzwijgend bestand in de prijzenslag. Het einde van de prijzenoorlog lijkt is echter voorlopig nog niet in zicht, stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Redactie economie
17 December 2003 11:01Gewijzigd op 14 November 2020 00:49

Volgens CBL-voorzitter K. van den Doel willen consumenten rond Kerst een ruim assortiment en is de prijs minder belangrijk. Ook denkt hij dat „de voorraadkasten dankzij de prijzenslag vol zijn. Je kunt uiteindelijk niet meer inslaan dan dat je opeet.”

Albert Heijn geeft de komende dagen prioriteit aan „leuke dingen en kwaliteit.” Volgens een woordvoerster voert de prijs in de communicatie naar de klant niet de boventoon. „Rond Kerst verwachten we veel nieuwe bezoekers. De oplage van ons blad AllerHande stijgt daarom ook van 2,1 miljoen naar 2,3 miljoen stuks. Heel veel consumenten gebruiken hier tijdens de kerstdagen recepten uit.”

Albert Heijn blijft de concurrentie wel scherp in de gaten houden. „Intern letten we natuurlijk goed op.” Rivaal Laurus (Edah, Super De Boer, Konmar) zegt niets te weten over een stilzwijgend bestand. „Onze prijzen blijven structureel laag. We blijven goedkoper dan Albert Heijn. Natuurlijk is het leuk als we extra klanten krijgen die meer geld uitgeven aan luxe goederen.”

„Consumenten hebben met de feestdagen de neiging om naar grote en ruime winkels te gaan”, zei onderzoeker J. Holla van GFK dinsdag. „Je kunt spreken van een kerstbestand. Er wordt minder op de prijs gelet en men wil juist feestelijk boodschappen doen. Vooral luxe winkels gaan hiervan profiteren.”

Ook supermarktadviseur E. Hemmes denkt dat het de komende dagen allemaal wat minder op scherp staat in de prijzenslag. „Ik zie nu al dat strijdkreten bij Albert Heijn van de muur zijn. In die winkels hingen grote posters waarbij de nadruk lag op prijs. Die zijn nu weg.”

Hemmes verwacht dat Albert Heijn en Jumbo de winnaars van de Kerst worden. „Het gaat nu om het assortiment. Mensen gaan naar de winkel om zichzelf te verwennen. Ook in de folders ligt de nadruk op luxe producten.”

Supermarktexpert G. Rutte noemt het een logische gedachte dat het rond Kerst rustiger is. „De supermarktketens kunnen wat op adem komen en even wat geld verdienen. Het is een soort bestand.”

De verwachting is dat het prijzengeweld in januari weer in volle hevigheid losbarst. „Januari is altijd de periode dat consumenten op de prijs letten”, legt Holla uit. „Ik denk dat de omzetten flink gaan tegenvallen in vergelijking met januari van dit jaar. Dat komt door de goede start die we in 2003 hadden.”

De consument is voorlopig de winnaar, aldus CBL-voorzitter Van den Doel. De supermarkten voelen wel pijn. „Het verlies aan marge is inmiddels opgelopen tot een kleine 20 miljoen euro per week. Het effect van de prijzenoorlog op de Nederlandse economie is inmiddels groter dan het najaarsakkoord waarover in Den Haag zo veel te doen is geweest.”

Het CBL denkt dat het verlies aan banen bij de supermarkten mee zal vallen. „Er moet namelijk meer verkocht worden om dezelfde omzet te behalen.” Het schrappen van arbeidsplaatsen in distributiecentra en op hoofdkantoren lijkt echter een kwestie van tijd. Ook zullen supermarkten volgens het CBL minder vaak een beroep doen op scholieren en studenten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer