Economie

Heathrow mag nog niet uitbreiden

De Londense luchthaven Heathrow, de drukste luchthaven van Europa, hoeft voorlopig niet te rekenen op een extra start- en landingsbaan.

Redactie economie
17 December 2003 10:26Gewijzigd op 14 November 2020 00:49

De Britse regering liet dinsdag weten dat de noodzakelijke uitbreiding in eerste instantie wordt gezocht bij Stansted, ten noordoosten van Londen. Stansted kan rekenen op een tweede baan in 2011 of 2012.

De regering-Blair presenteerde dinsdag in het parlement een rapport over de toekomst van de Britse luchthavens en het belang ervan voor de Britse economie.

In het rapport wordt onderkend dat Heathrow uitbreiding behoeft gezien de toenemende congestie boven de luchthaven, maar dat die niet eerder zal plaatsvinden dan tussen 2015 en 2020. Heathrow moet bovendien dan wel aan alle milieuvoorwaarden voldoen.

De keuze van de Britse regering is opmerkelijk omdat Heathrow het al jaren erg krap heeft met maar twee start- en landingsbanen. Schiphol bijvoorbeeld heeft er vijf.

Volgens transportminister Alastair Darling is „urgente actie” noodzakelijk. Sinds 1970 is het luchtvaartverkeer vervijfvoudigd. De helft van de Britse bevolking vliegt minstens één keer per jaar en tallozen vele malen vaker, zei Darling. In 2030 zal de vraag mogelijk nog 2,5 keer groter zijn. De luchtvaart is daarom volgens Darling „essentieel” omdat de sector direct werk biedt aan circa 200.000 mensen en indirect aan 60.000.

Milieugroeperingen veroordeelden het rapport direct. Volgens Friends of the Earth zijn de verantwoordelijkheden van de regering op het gebied van milieu opgeofferd aan de belangen van de luchtvaartindustrie. Luchtvaartmaatschappijen verwelkomden de conclusies. British Airways is blij met de erkenning dat Heathrow uitbreiding behoeft. De capaciteitsuitbreiding rond Londen moet de groei van de luchtvaart en de economie in de regio een impuls geven. Stansted zal, met name, regionale en Europese vluchten blijven afhandelen en niet worden omgevormd tot intercontinentale luchthaven.

Om tot uitbreiding op Heathrow over te kunnen gaan moet de Britse regering een studie afronden naar de milieugevolgen voor de regio. Pas als dit rapport helderheid geeft, kan definitief worden besloten om wel of niet een begin te maken met het aanpakken van de ’filevorming’ boven Londen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer