Oranjeproducten verkopen matig na geboorte prinsesje
De verkoop van artikelen die samenhangen met de geboorte van prinses Catharina-Amalia waren volgens onderzoeksbureau GfK in Dongen bescheiden.
Tijdens Koninginnedag of een Europees kampioenschap voetbal ligt het niveau hoger, aldus het onderzoeksbureau dinsdag. „We hadden het van tevoren iets hoger ingeschat”, zei onderzoeker J. Holla. „Op de geboorte van de prinses is wat lauw gereageerd, wellicht had dat er iets mee te maken.”
Er waren op de geboortedag van de prinses geen uitbundige feesten. „Bovendien viel de geboorte op een zondag. Er waren op die dag geen winkels open”, aldus Holla.
Oranje muisjes waren het populairst. Ongeveer 2,1 procent van de huishoudens kocht dit product in de week van de geboorte. Beschuit van Albert Heijn met de tekst ”Lang Leve het Koningskind, Hoera” kwam die week bij 0,5 procent van de huishoudens op tafel. Bijna 1 procent snoepte van de oranje vla en het koninklijk toetje van Mona.