Heathrow moet wachten met uitbreiden
De Londense luchthaven Heathrow, de drukste luchthaven van Europa, hoeft voorlopig niet te rekenen op een extra start– en landingsbaan. De Britse regering liet dinsdag weten dat de noodzakelijke uitbreiding in eerste instantie wordt gezocht bij Stansted, ten noordoosten van Londen. Stansted kan rekenen op een tweede baan in 2011 of 2012.
De regering–Blair legde dinsdag het Britse parlement een rapport voor over de toekomst van de Britse luchthavens en het belang ervan voor de Britse economie.
In het rapport wordt onderkend dat Heathrow uitbreiding behoeft gezien de toenemende congestie boven de luchthaven, maar dat die niet eerder zal plaatsvinden dan tussen 2015 en 2020. Heathrow moet bovendien dan wel aan alle milieuvoorwaarden voldaan.
De keuze van de Britse regering is opmerkelijk omdat Heathrow het al jaren erg krap heeft met maar twee start– en landingsbanen. Schiphol heeft er bijvoorbeeld vijf.
Volgens transportminister Alastair Darling is „urgente actie" noodzakelijk. Sinds 1970 is het luchtvaartverkeer vervijfvoudigd. De helft van de Britse bevolking vliegt minstens een keer per jaar en velen vele malen vaker, zei Darling. In 2030 zal de vraag mogelijk nog 2,5 keer groter zijn. De luchtvaart is daarom volgens Darling „essentieel" omdat die direct werk biedt aan circa 200.000 mensen en indirect aan 60.000.
Milieugroeperingen veroordeelden gelijk het rapport. Volgens Friends of the Earth zijn de verantwoordelijkheden van de regering op het gebied van milieu opgeofferd aan de belangen van de luchtvaartindustrie. Luchtvaartmaatschappijen verwelkomden de conclusies. British Airways, gebruiker van Heathrow, was blij dat in ieder geval is erkend dat de luchthaven uitbreiding behoeft.