Kerstbestand in supermarktslag
Deskundigen verwachten dat supermarkten zich in de komende dagen voor de kerst houden aan een stilzwijgend bestand in de prijzenslag. In deze periode willen consumenten een ruim assortiment en is de prijs minder belangrijk.
Albert Heijn geeft de komende dagen prioriteit aan „leuke dingen en kwaliteit". Volgens een woordvoerster voert de prijs in de communicatie naar de klant niet de boventoon. „Tijdens de kerst verwachten we veel nieuwe bezoekers. De oplage van ons blad AllerHande stijgt daarom ook van 2,1 miljoen naar 2,3 miljoen stuks. Heel veel consumenten gebruiken hier tijdens de kerstdagen recepten uit."
Albert Heijn blijft de concurrentie wel scherp in de gaten houden. „Intern letten we natuurlijk goed op." Rivaal Laurus (Edah, Super De Boer, Konmar) zegt niets te weten over een stilzwijgend bestand. „Onze prijzen blijven structureel laag. We blijven goedkoper dan Albert Heijn. Natuurlijk is het leuk als we extra klanten krijgen die meer geld uitgeven aan luxe goederen."
„Consumenten hebben met de feestdagen de neiging om naar grote en ruime winkels te gaan", zei onderzoeker J. Holla van GFK dinsdag. „Je kunt spreken van een kerstbestand. Er wordt minder op de prijs gelet en men wil juist feestelijk boodschappen doen. Vooral luxe winkels gaan hiervan profiteren."
Ook supermarktadviseur E. Hemmes denkt dat het de komende dagen allemaal wat minder op scherp staat in de prijzenslag. „Ik zie nu al dat strijdkreten bij Albert Heijn van de muur zijn. In die winkels hingen grote posters waarin de nadruk lag op prijs. Die zijn nu weg."
Hemmes verwacht dat Albert Heijn en Jumbo de winnaars van de kerst worden. „Het gaat nu om het assortiment. Mensen gaan naar de winkel om zichzelf te verwennen. Ook in de folders ligt de nadruk op luxe producten."
Supermarktexpert G. Rutte noemt het een logische gedachte dat het tijdens de kerst rustiger is. „De supermarktketens kunnen wat op adem komen en even wat geld verdienen. Het is een soort bestand."
De verwachting is dat het prijsgeweld in januari weer in volle hevigheid losbarst. „Januari is altijd de periode dat consumenten op de prijs letten", legt Holla uit. „Ik denk dat de omzetten flink gaan tegenvallen in vergelijking met januari van dit jaar. Dat komt door de goede start die we in 2003 hadden."
„In januari hebben consumenten geen geld meer", zei Hemmes. „Dan weet je dat de strijd weer verhevigt."