Franse consumentenbond klaagt Facebook, Twitter en Google aan
De Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir heeft bij een rechtbank in Parijs een aanklacht ingediend tegen de sociale netwerken Twitter, Facebook en Google+. Die maken volgens de bond misbruik van de persoonsgegevens van hun gebruikers.
De organisatie vindt dat de gebruiksvoorwaarden van de netwerken te ondoorzichtig zijn. Ze wil via de rechter afdwingen dat de diensten hun voorwaarden aanpassen. Dat schrijft de Franse omroep RFI.
De bond waarschuwde de sociale netwerken afgelopen zomer al voor een gang naar de rechter, en eiste toen maatregelen. Die bleven uit, waarna ze deze week alsnog naar de rechter stapten.
Uit een recente peiling van marktonderzoeker CSA blijkt dat acht op de tien Fransen zich zorgen maakt over de bescherming van zijn persoonsgegevens. Veel ondervraagden zeggen niet in staat te zijn om informatie over hunzelf van internet te verwijderen.
Amal Taleb, jurist van UFC-Que Choisir, stelt dat gebruikers onvoldoende op de hoogte zijn over de werking van de sociale netwerken, en dat ze daarom misleid worden. Zo kan Facebook berichten en foto’s van gebruikers verwerken in advertenties.
Via een campagne probeert de consumentenorganisatie mensen bewust te maken van wat netwerken met persoonsgegevens doen. Ook lobbyt ze bij de Europese Commissie voor strengere wetgeving.