„Kwaliteit bankpas onder de maat”
Bankpasjes zijn van slechte kwaliteit en werken daardoor vaak niet goed. Ze bezorgen consumenten veel ellende. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder ongeveer 200 mensen.
Het komt geregeld voor dat een pinautomaat aangeeft dat een pas onbruikbaar is. Dit gebeurt ook wel als de pinpas nieuw of onbeschadigd is. De banken wijten dit probleem aan onder andere mobiele telefoons en antidiefstalpoortjes, aldus de bond. Deze apparaten verstoren het magnetisch veld, waardoor de pas niet meer werkt.
Consumenten moeten opdraaien voor de kosten van een nieuw pasje. De Consumentenbond vindt dit onredelijk en dringt er bij de banken op aan een oplossing te vinden.
De bond vroeg de afgelopen tijd mensen hun ervaringen door te geven over het gebruik van hun bankpassen. Er kwamen zo’n 200 reacties binnen. De resultaten van de oproep staan gepubliceerd in de Geldgids, die mandag verscheen.
Consumenten meldden dat hun pin- of chippas vaak niet naar behoren functioneert. Nadat ze de pas in een automaat hebben gestoken, verschijnt de melding ”pas onbruikbaar”. Ook als hij helemaal niet is beschadigd of zelfs gloednieuw is, blijkt een pas soms niet te functioneren. De banken wijten de problemen aan mobiele telefoons, sluitingen van portemonnees, sleutels, antidiefstalpoortjes en scanapparatuur in winkels. Die blijken een verstoring van magnetische velden te veroorzaken, waardoor de pinpas beschadigd kan raken.
Consumenten moeten dan een nieuwe bankpas aanvragen. Uit de ervaringen blijkt dat voor de nieuwe pas vaak betaald moet worden, zelfs als er met het blote oog geen beschadiging aan het oude exemplaar zijn te zien. Alle banken -behalve de Rabobank- brengen kosten in rekening voor de vervanging. De kosten voor een nieuwe pas lopen uiteen van 4,50 euro bij ABN AMRO tot 11,25 euro bij Fortis.
De Consumentenbond vindt het onredelijk de schuld voor een kapotte pas bij de klant te leggen en vindt dat consumenten niet de dupe mogen worden van de slecht functionerende bankpassen. De bond zal er bij de banken op aandringen dat er een oplossing komt: óf geen kosten in rekening brengen als de pas zorgvuldig gebruikt is óf betere bankpassen maken.