Tolheffing Duitsland in tweede helft 2004
De tolheffing voor vrachtauto’s van meer dan 12 ton op de Duitse snelwegen begint waarschijnlijk in het derde kwartaal van volgend jaar.
Dat heeft de pasbenoemde voorzitter van de raad van commissarissen van Toll Collect -het bedrijvenconsortium dat de tolheffing moet gaan uitvoeren- tegen het weekblad Der Spiegel gezegd.
„Als er geen grote nieuwe problemen optreden, reken ik op het derde kwartaal van volgend jaar”, aldus Peter Mihatsch. Hij zei ervan uit te gaan dat er geen sprake zal zijn van verbreking van het contract dat Toll Collect met de Duitse regering heeft gesloten. Dat zou alleen nog maar meer vertragingen opleveren.
De invoering van het omstreden tolproject is al een aantal keren uitgesteld omdat de computers van het registratiesysteem het vaak lieten afweten. In eerste instantie had de tolheffing eind augustus moeten beginnen.
De Duitse overheid loopt door het uitstel maandelijks een bedrag van 156 miljoen euro mis. Het ministerie wil nu met het bedrijvenconsortium praten over een vergoeding voor de gemiste inkomsten. Mihatsch vindt dat de hoogte van de schadevergoeding via arbitrage door een neutrale partij bepaald moet worden.
Als het systeem wordt ingevoerd, kost dat de Nederlandse transporteurs volgens de vervoerdersorganisatie TLN op jaarbasis circa 115 miljoen euro. TLN verwacht overigens niet dat Duitsland de tolheffing in het derde kwartaal van 2004 kan invoeren. Het is volgens een woordvoerder zelfs maar de vraag of het systeem voor het einde van volgend jaar werkt.