Cultuur & boeken

Zuid-Afrikaanse schrijver Hennie Aucamp overleden

In zijn Kaapse appartement overleed in de nacht van 20 op 21 maart de Zuid-Afrikaanse schrijver Hennie Aucamp. Een maand geleden vierde hij zijn tachtigste verjaardag. Daaraan besteedden de Zuid-Afrikaanse kranten toen veel aandacht.

Dr. Hans Ester
21 March 2014 16:35Gewijzigd op 15 November 2020 09:33
Hennie Aucamp. Foto Flickr/Books LIVE
Hennie Aucamp. Foto Flickr/Books LIVE

De laatste jaren mijmerde Aucamp veel over vergankelijkheid en dood. Hij deed dat in zijn dagboeken en in de boeken waarin hij de brieven aan zijn vrienden publiceerde. In zijn brieven voerde Aucamp een dialoog met de briefpartner, een diepgaand gesprek dat altijd gepaard ging met humor en uitwisseling van wezenlijke kennis over culturele zaken inclusief de godsdienst.

Het was altijd een vreugdevol moment om een brief van Hennie Aucamp te krijgen. Belangrijk voor de ontwikkeling van de letterkunde in het Afrikaans zijn Aucamps korte verhalen, zoals zijn debuut ”Een somermiddag” (1963) over de landelijke wereld van Zuid-Afrika. Beroemd werd Aucamp door ”’n Bruidsbed vir tant Nonnie” (1970) waarin het titelverhaal over een bejaarde tante gaat die afgetakeld is maar haar liefde voor de wereld heeft behouden. De bundel ”Hongerblom” uit 1972 laat het verlangen naar het dorp en de boerderij van zijn jeugd in de Stormberge in het noorden van de Kaap zien.

Zijn liefde voor het oude, behoudende Zuid-Afrika van het platteland heeft Aucamp nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij leed onder het verval van de Zuid-Afrikaanse samenleving en voelde zich allerminst veilig in zijn woning in de Kaapse wijk Tamboerskloof.

Hennie Aucamp was als pedadoog aan de universiteit van Stellenbosch verbonden en heeft een onvoorstelbaar groot aantal literaire publicaties op zijn naam staan. Naast de bundels korte verhalen en de ego-documenten zijn het reisverslagen (uit vele landen van Afrika en uit China en Nepal bijvoorbeeld), dichtbundels, bloemlezingen onder andere van reisverhalen, theaterteksten en cabaretteksten. Voor zijn cabaretteksten liet hij zich door het Nederlandse cabaret inspireren.

Aucamps kennis van de cultuurgeschiedenis was indrukwekkend. Hij kende de Europese cultuurgeschiedenis door en door en getuigde van zijn betrokkenheid bij de Europese cultuur in zijn dagboeken. Liep hij eenmaal tegen een onderwerp aan, zoals het kenmerk van het onvoltooide in de Romantiek, dan ging hij tot het naadje om er achter te komen wat dat inhield. Met een antwoord was hij niet gauw tevreden. Kreeg hij het juiste inzicht, dan zag hij verbanden en relaties die daarvoor verborgen waren. Hij kende de Nederlandse letterkunde als geen ander. Zuid-Afrika is met dit overlijden armer geworden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer