Atoomtop brengt hinder mee voor bloemenexport en visserij
RIJNSBURG/SCHEVENINGEN. De internationale atoomtop die maandag en dinsdag in Den Haag wordt gehouden, brengt veel overlast met zich mee voor het bedrijfsleven. Bloemenexporteurs moeten in de drukke dagen voor de Engelse Moederdag alle zeilen bijzetten om hun klanten te beleveren. Vissers worden voortdurend in de gaten gehouden en kunnen niet lossen bij de afslag in Scheveningen.
Het complex van FloraHolland in Rijnsburg ligt pal aan de A44. Het is een van de drie exportlocaties van ’s werelds grootste veiling van bloemen en planten. De andere twee zijn Aalsmeer en Naaldwijk. De A44 gaat in de richting Den Haag vanaf zondagmiddag 16.00 uur voor langere tijd dicht. Ook op andere (snel)wegen in de regio zijn er beperkingen. Het vrachtvervoer, voor de bloemenhandel van cruciaal belang, zal daarvan ernstige hinder ondervinden.
Maandag is het in Rijnsburg topdrukte. De veiling verwerkt dan veel bloemen voor de Engelse Moederdag, die op de vierde zondag van de lijdenstijd (dit jaar op 30 maart) wordt gehouden. Die worden merendeels in de voorafgaande nacht aangevoerd vanaf de kwekerijen.
Tulpen
„Vooral de aanvoer van tulpen uit Noord-Holland zal last hebben van de wegafsluitingen”, zegt manager relatie & diensten Bernard Piet van FloraHolland. „We hebben besloten op zondagavond al om zes uur open te gaan, dat is een uur eerder dan normaal.”
De bloemen en planten moeten maandagmorgen voor vier uur op de veiling zijn. Het veilen zelf begint om zes uur. Daarna wordt het spannend voor de exporteurs. De bestellingen van hun klanten worden klaargemaakt voor transport. In de loop van de dag gaan de vrachtwagens de weg op.
Piet: „Exporteurs op Engeland moeten op tijd rijden om de boot te halen. Die moeten omrijden, via de A44 eerst richting Amsterdam, of binnendoor. Dat is wel lastig, zeker omdat we niet weten hoe het forenzenverkeer verloopt. En je moet er niet aan denken dat er op een alternatieve route een ongeluk gebeurt, dan zit de hele regio vast. Aan de andere kant, onze sector is altijd erg bezig met logistiek. We hebben wel vaker met vertragingen te maken. Maar deze top is toch een hele uitdaging.”
Volgens Piet zal er ook minder zogenoemd transitieverkeer zijn tussen de drie exportlocaties van FloraHolland. „Een koper laat bijvoorbeeld een partijtje bloemen van een bepaalde soort uit Aalsmeer komen, als die daar goedkoper is dan in Rijnsburg. Ik verwacht dat ze deze keer het zekere voor het onzekere nemen en daar niet aan beginnen.”
Een van de exporteurs die gevestigd zijn op het handelsterrein van de veiling in Rijnsburg is Van der Plas, een Katwijks familiebedrijf dat klanten heeft in heel Europa en jaarlijks zo’n 90 miljoen euro omzet. In verband met de top is de planning aangepast, meldt directeur Henk van der Plas.
„Op maandag verwachten we de meeste hinder. We hebben besloten dan niet in te kopen in Aalsmeer en Naaldwijk. Vanaf vier uur ’s middags zijn de meeste wegen tijdelijk weer vrij. Dan gaan onze auto’s de weg op”, zegt Van der Plas.
Het bedrijf heeft zijn klanten laten weten dat ze mogelijk later worden beleverd. „Ik reken zeker op drie uur vertraging”, zegt Van der Plas. Niet iedereen heeft daar begrip voor. „De meesten wisten niet eens dat die top hier wordt gehouden.”
Visafslag dicht
De visafslag in Scheveningen gaat op 24 en 25 maart dicht. „We hebben de vloot ingelicht”, zegt locatiemanager Wim Harteveld. Normaliter voeren op de afslag, verspreid over de week, 35 tot 40 schepen hun vis aan. Daaronder zijn kleinere schepen van dagvissers maar ook grotere kotters die meerdere dagen op zee zijn. Tot de maatregel is besloten omdat de afslag tijdens de top moeilijk bereikbaar is voor vrachtverkeer. Daardoor is de afvoer van de vis haast niet te doen.
„Leuk is het niet maar de vissers hebben uitwijkmogelijkheden”, zegt Harteveld. „De grotere schepen lossen vervroegd of komen woensdag weer aan de markt. En anders kunnen ze uitwijken naar de buren, bijvoorbeeld naar Stellendam of IJmuiden.”
Niet alleen op land, ook op zee doen de beperkingen van de nucleaire top zich gelden. Vlak onder de Hollandse kust nabij Scheveningen vist de Thoolse kotter TH 10 in deze tijd van het jaar met de pulskor op tong. De 24 meter lange eurokotter wordt tijdens de top doorlopend in de gaten gehouden, meldt mede-eigenaar Johan Baaij. „De zone tot 12 mijl uit de kust is beveiligd, van Monster tot Zandvoort. Dat is ons hele visgebied. Wij vissen ongeveer op 6 mijl uit de kust. Ze hebben gezegd dat we in principe mogen blijven vissen. Wel moesten we deze week de identiteitsgegevens van onze bemanningsleden naar de kustwacht sturen. Tijdens de top komen ze aan boord om te controleren wie er aan boord is.”
Baaij heeft doorgegeven dat de TH 10 wil blijven vissen. „Hoe het precies zal gaan, is afwachten. We moeten 3 mijl uit de buurt van marineschepen blijven. Dat moeten er dan niet te veel zijn, want dan kunnen we alsnog niet vissen.”
Haven
De haven van Scheveningen blijft bereikbaar. „Anders zetten wij daar vier dagen per week onze vis in de afslag en ligt de kotter er in het weekeinde. Maar Vrijdag varen we naar Stellendam. We denken dat de bemanning maandagmorgen Scheveningen bijna niet in kan. Dan varen we liever vanuit Stellendam naar de visgronden”, zegt Baaij.
De gevangen vis wordt maandag en dinsdag, als de afslag dicht zit, aan boord bewaard. „Daar hebben we de ruimte voor. Woensdag gaan we weer naar de afslag.”
Het gedoe rond de top geeft vooral ongemak, zegt Baaij. De schade valt wel mee. „Natuurlijk kost het ons geld. De kotter naar Stellendam varen en terug betekent vijf uur visverlet, dat is één of twee trekken met het net, en extra brandstof. Duizend euro zijn we zo kwijt.”
„Zelfs de putdeksels zijn dichtgelast”
DEN HAAG (ANP). „Eén grote ramp. Niemand kan hier meer komen. Zelfs de putdeksels zijn dichtgelast”, zegt Louis van Breukelen. Zijn koffiehuis op het Haagse Statenplein is omgeven door hekwerken van 3 meter hoog. De familiezaak staat dicht bij het World Forum, waar de top plaatsheeft. Van Breukelen denkt dat hij nu al 70 procent van zijn klandizie misloopt. Zijn zaak wordt vrijdag geïnspecteerd op explosieven en dan verzegeld. „We moeten vier dagen dicht. Het is te triest voor woorden.”
Andere Haagse ondernemers zien juist voordelen van de top. „We hebben nog nooit meegemaakt dat de stad er zo piekfijn uitziet. Kapotte tegels zijn gerepa- reerd, de bloemperken ver- nieuwd”, zegt Marcel Deden. Zijn strandpaviljoen Summertime ligt pal voor het Kurhaus, waar straks wereldleiders zullen logeren. „Het is jammer dat we tweeënhalve dag minder omzet hebben. We krijgen geen compensatie”, vertelt Deden. Zijn zaak is open maar zal door alle veiligheidsmaatregelen minder goed te bereiken zijn. „Maar in maart bestaat altijd de kans dat het regent en dan heb je ook nul omzet”, relativeert hij.
De top zelf noemt de exploitant „uniek en fantastisch” voor Den Haag en de regio. „Alle hotels zitten vol. En hoeveel mensen in de wereld zien Scheveningen? Als daardoor straks 0,05 procent meer mensen komen, dan zijn we al winnaar”, denkt Deden.