Alles draait om alles-in-één pakketten
DEN HAAG (ANP). De concurrentie op de Nederlandse telecommarkt draait steeds meer om zogenoemde alles-in-één pakketten, waarin combinaties van internet, televisie, vast en soms ook mobiel bellen worden aangeboden. KPN wordt sterker met digitale televisie op de tv-markt, terwijl de kabelaanbieders groeien op de internet- en telefoniemarkt. Deze fel met elkaar concurrerende partijen proberen steeds meer abonnementen aan te bieden waar alles inzit.
Inmiddels heeft 49 procent van de huishoudens een alles-in-één pakket. KPN laat hier een sterke groei zien, de kabelaanbieders hebben al een sterke positie. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor, die de toezichthouder jaarlijks uitbrengt en gegevens bevat over de periode van 2e kwartaal 2012 tot en met 2e kwartaal 2013.
In die tijdspanne nam het dataverbruik explosief toe (plus 53 procent) en kelderde het aantal sms’jes (min 34 procent). Het aantal smartphones en tablets met toegang tot internet onder Nederlandse consumenten steeg van 9,8 miljoen naar 11 miljoen stuks. Bijna de helft van de klanten van telecomaanbieders (46 procent) heeft een abonnement met ‘gratis’ toestel. De kosten voor dit toestel worden verrekend in het abonnement en daardoor zijn de kosten voor mobiel bellen in Nederland relatief hoog, aldus ACM.
Kleinere onafhankelijke telecomaanbieders winnen op de mobiele markt licht terrein op de drie grote aanbieders KPN, Vodafone en T-Mobile, constateert de toezichthouder. Kabelaanbieders UPC en Ziggo hebben met mobiel bellen een beperkt marktaandeel, maar bieden met hun wifi-netwerk een groot draadloos bereik voor mobiel internet. ACM verwacht daarnaast dat met het eigen netwerk van Tele2 de concurrentie op de mobiele markt toeneemt.