Economie

Carrefour groeit op thuismarkt

PARIJS (ANP/BLOOMBERG). Carrefour heeft zijn winst vorig jaar opgevoerd, mede dankzij groei op de Franse thuismarkt. Dat maakte het Franse supermarktconcern, dat ook in andere landen binnen en buiten Europa actief is, woensdag bekend.

5 March 2014 08:03Gewijzigd op 15 November 2020 09:11

De totale omzet van Carrefour daalde vorig jaar door negatieve wisselkoerseffecten met 1 procent tot 74,9 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen ontstond een plus van 2 procent. De vergelijkbare nettowinst steeg met bijna 10 procent tot 2,24 miljard euro en was daarmee iets hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten.

Carrefour zag de omzet in Frankrijk vorig jaar met 1 procent groeien, gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames, terwijl de opbrengsten op de hele Europese markt licht daalden. Carrefour, dat verder groeide in Latijns-Amerika en Azië, probeert in Frankrijk marktaandeel te winnen met lage prijzen en het aanbod van veel huismerken.

Het concern verwacht dit jaar circa 2,5 miljard euro te investeren in de ombouw van bestaande winkels en de uitbreiding van het aantal plaatsen waar artikelen die via internet zijn besteld kunnen worden afgehaald. Carrefour kocht in december vorig jaar 127 Europese winkelcentra van vastgoedbedrijf Klépierre. Met die Franse, Italiaanse en Spaanse centra wil het zijn greep op de omgeving van zijn ‘hypermarchés’ vergroten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer