Daar komt de e-bike 2.0 aan
AMSTERDAM. Een elektrische fiets of een tandem: is dat eigenlijk wel wat voor mij? Een rondje rijden is de beste manier om daar achter te komen. Zo zullen de bedenkers van het testfietsparcours op de Fiets en Wandelbeurs hebben gedacht. Daar komt weer een e-bike 2.0 de bocht om.
Beursbezoekers maken zaterdag enthousiast gebruik van het royale fietsparcours –ingericht als een breed tweebaansfietspad–, waar gratis fietsen kunnen worden uitgeprobeerd. Oud en jong zoeven voorbij op de nieuwste modellen e-bikes, tandems, ligfietsen, driewielers en steps. Ook gespot: een bakfiets met hulpmotor. Wat best eens een gat in de markt zou kunnen zijn. Op gang komen kost minder moeite.
Cruisecontrol
De nieuwe generatie elektrische fietsen is voorzien van een soort cruisecontrol. De berijder bepaalt hoe hard hij wil trappen. De combinatie van een traploze naaf en een slimme motor –vaak op de plaats van de trapas– zorgt er vervolgens voor dat die cadans bij vals plat, tegenwind en heuvel af hetzelfde blijft. Hoe dat voelt, kan worden uitgeprobeerd op een soort rolbaan.
Op de Fiets en Wandelbeurs in de RAI in Amsterdam konden bezoekers de afgelopen dagen niet om de elektrische fiets heen. Stoerdere modellen, nieuwe technieken, oplossingen voor kinderziektes als accu’s die een kortere levensduur hebben dan beloofd. Ook de te overbruggen afstand neemt toe. Volgens de fabrikanten brengen de nieuwste elektrische fietsen je zo’n 135 kilometer verderop, zonder opladen.
E-bikes kunnen ook steeds harder. Op een zogenaamde ”speed pedelec”, een sportief model waarbij de ondersteuning niet stopt als je harder dan 25 kilometer per uur gaat, kun je met flink meetrappen snelheden tot 45 kilometer per uur bereiken.
Ook een thema: hoe een bestaande fiets kan worden voorzien van een elektrische hulpmotor. Want de e-bike is weliswaar populair –vorig jaar was een op de vijf nieuwe fietsen voorzien van een elektrische motor–, het is ook een hele aanschaf. Zo’n fiets met cruisecontrol kost rond de 3000 euro. Dat is beduidend meer dan de gemiddelde aankoopprijs van een fiets: ongeveer 1000 euro.
Riemaandrijving
De ontwikkeling van de ‘gewone’ sportievere fietsen lijkt er door alle aandacht voor e-bikes wat bekaaid af te komen. Een ontwikkelaar van Koga bevestigt dat er op dat gebied weinig spectaculairs te melden is. De traditionele modellen, populair bij langeafstandsfietsers, zijn volgens hem min of meer uitontwikkeld. Kopers zitten ook niet echt te wachten op vernieuwing. Al is er wel een KogaWorld Traveller met riemaandrijving uitgebracht. „Maar als zo’n riem breekt terwijl je in de Himalaya fietst, is er niemand die het kan repareren.”
Toerfietsen met hulpmotor: daar gaat Koga niet aan beginnen. „Elektrische ondersteuning is in onze filosofie toch vooral iets voor forenzen en ouderen. Mensen die in de vakantie lange afstanden gaan fietsen, dat is een heel andere wereld. Voor hen is het fietsen zelf de vakantie. Dat mag best wat moeite kosten. Fietsen met elektrische ondersteuning, dat is zoiets als half op vakantie gaan.”
Fiets delen
Verder natuurlijk allerlei noviteiten: van een houder om een smartphone aan het fietsstuur te bevestigen tot een fietsslot zonder sleutel. In plaats van het laatste gebruik je een pas, chip of je mobiel. Handig voor fietsen die worden verhuurd of met meerdere mensen worden gedeeld.
Ook Eric Schuijt, eigenaar van fietswinkel De Vakantiefietser in Amsterdam, heeft een bijzonderheid meegenomen naar de beurs: zijn zelf samengestelde fiets met in totaal 252 versnellingen. „Achter een Rohloffnaaf met 14 versnellingen, voor een Pinionversnellingsbak met 18 versnellingen”, legt hij uit. Dat maakt samen 252. Hij heeft er recent een tocht in Zuid-Korea mee gemaakt, met genoegen. Maar hij verwacht niet dat er een markt voor is. Alleen al vanwege de aanschafkosten: 6000 euro.
Fietsergernissen
Fietsen hoort bij Nederland. Maar juist omdat we het massaal doen, leidt het ook tot ergernis. Opvallend: in de top tien ontbreken de elektrische fiets en zijn oudere berijder.
De top tien van grootste ergernissen op de fiets:
Jongeren die drie breed fietsen.
Fietsers zonder verlichting.
Slechte fietspaden.
Mensen die hun telefoon gebruiken op de fiets.
Automobilisten die niet goed uitkijken.
Brommers op het fietspad.
Wielrenners.
Vrachtwagenchauffeurs die niet goed uitkijken.
Hardlopers/wandelaars op het fietspad.
Mensen die roken op de fiets.