Pompshop dreigt te duur te worden
De winkels bij benzinestations moeten goed op hun prijzen letten. Als ze dat niet doen, wacht ze hetzelfde lot als de horeca waar klanten massaal zijn weggelopen. Dat heeft marktonderzoeksbureau Information Resources, dat verkoopgegevens van deze winkels bijhoudt, woensdag gezegd.
Ongeveer de helft van de mensen die tankt, koopt ook wat. „Het gaat dan vooral om aankopen die in een impuls worden gedaan", legt Y. van Veen van het onderzoeksbureau uit. Volgens haar hebben de winkels de afgelopen periode juist geprofiteerd van de malaise in de horeca. „Mensen die eerder naar Van der Valk gingen, kopen nu een broodje bij de benzinepomp."
De omzet in verse producten stijgt dit jaar volgens het bureau dan ook met ongeveer eenderde. „Als de pomphouders niet goed op hun prijs letten, gaan de mensen straks hun broodtrommeltje weer meenemen. Dat is namelijk de volgende stap."
Shell voorziet nog niet direct dat consumenten die artikelen links laten liggen. „Onze klanten kunnen kiezen om al dan niet bij onze bedrijven te komen. Uiteraard houden we rekening met hun wensen en volgen deze nauwlettend."
Oliemaatschappij BP zegt dat de prijzen in de pompwinkels concurrerend zijn. Het bedrijf speurt naar mogelijkheden om de oppervlakte te vergroten. „Daar waar mogelijk doen we dat", aldus J. Poldervaart van BP.
De omzet in pompshops is de afgelopen jaren flink gegroeid, maar het tempo neemt af. Dit jaar verkopen ze voor 1,5 miljard euro, exclusief benzine. Dat is een stijging met circa 11 procent ten opzichte van het vorige jaar.
Exploitanten van pompshops doen van alles om hun verkoop te stimuleren. Ongeveer drie jaar geleden begonnen allerlei winkelketens miniwinkels in pomphops te bouwen. Veel initiatieven hielden het niet lang vol. Andere zoals AH to go bij Esso hebben het wel gered. Zo heeft de producent van bakkerijproducten Délifrance ook zogeheten corners in pompshops.
Ook non–food rukt op. The Body Shop test sinds mei van dit jaar artikelen in vier winkels van BP. „Hoewel de omzet iets beter kan, zijn we enthousiast", aldus F. de Vilder van the Body Shop. „Op deze manier willen we het tanken vrouwvriendelijker maken."
BP kan nog niet zeggen of de proef wordt voortgezet. „Daarover praten we in januari", aldus Poldervaart. „In onze shops leggen we het accent op gemak. Daarbij houden we rekening met mensen die nog een cadeau moeten kopen of een boodschap zijn vergeten. Verder proberen we de schappen zo te veranderen dat we meer kwijt kunnen op dezelfde ruimte."
Ook Shell is intensief met de winkels bezig. „Daarbij kijken we naar gemaktsartikelen als een dvd", zegt een woordvoerder. „We koppelen het assortiment aan de lokatie. Een pompshop in een woonwijk heeft andere producten dan die langs de snelweg."