Meer bescherming voor keuken- en badkamerkopers
Klanten van bedrijven in keukens, sanitair, tegels en andere bouwmaterialen van de brancheorganisatie voor bouwmaterialen Hibin krijgen vanaf januari een betere bescherming.
Zowel bestelde keukens en badkamers als het plaatsen daarvan vallen onder de nieuwe regeling. De regeling is totstandgekomen in overleg met de Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. De Hibin-bedrijven kenden tot nu toe eenzijdig door de organisatie opgestelde voorwaarden, die alleen op de levering van materialen betrekking hadden.
De Hibin-regeling bestaat naast de garantieregeling van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). P. van Heijgen van de Hibin zei dinsdag dat na de verbetering van de regeling van zijn organisatie deze beter is dan die van de CBW. Hij wees er ook op dat de Hibin-bedrijven aanbetalingen vragen van maximaal 10 procent, minder dan CBW-leveranciers.
Juist op dat punt zijn veel consumenten dit jaar de mist ingegaan. Vorige maand ging Hans Verkerk Keukens, na al eerder in de problemen te zijn geweest, failliet. Eerder dit jaar sneuvelde Horn Keukens en Bad.