Rechter buigt zich over „misleiding” bij verbruik van brandstof
BREDA. De rechtbank van Breda buigt zich maandag over een opmerkelijke claim gebogen. De Stichting Brandstofverlies eist compensatie van Toyota-importeur Louwman en Parqui omdat het brandstofverbruik van Toyota’s te veel afwijkt van het in de boekjes vermelde verbruik.
De vorig jaar opgerichte stichting wil via collectieve processen fabrikanten aanpakken en de schade verhalen. Volgens de stichting is er sprake van misleiding doordat autofabrikanten consumenten bespelen met verbruikscijfers die in de praktijk nooit haalbaar zijn.
De stichting richt zich vooralsnog op Toyota omdat dat de grootste fabrikant is van zuinige auto’s. Zij verwijt het concern bij bijvoorbeeld de Toyota Yaris 1.5 Hybrid Aspiration te stunten met een verbruikscijfer van 1 op 28,3, terwijl in werkelijkheid 1 op 17,4 wordt verbruikt; een verschil van 37 procent. Bij een jaarlijkse kilometrage van 16.000 kilometer kan dat de automobilist over drie jaar zo’n 1750 euro kosten.
In een gisteravond verzonden persbericht noemt de RAI Vereniging, de koepel van auto-importeurs, het kort geding „opmerkelijk.” Volgens de vereniging zijn de door de Nederlandse auto-importeurs gehanteerde verbruikscijfers simpelweg verplicht door de EU en biedt dit het voordeel dat auto’s zo onderling met elkaar vergeleken kunnen worden. „Het is bekend dat het feitelijk brandstofverbruik afhankelijk is van veel verschillende factoren, zoals rijgedrag, weersomstandigheden, beladingsgraad, gebruik van elektronische apparatuur aan boord, bandenspanning et cetera”, aldus de RAI Vereniging.
De stichting stelt dat de EU zich voor het karretje van de autofabrikanten heeft laten spannen.