Europese markt moet TNT groei bezorgen
AMSTERDAM (AFN). TNT Express zoekt zijn groei de komende jaren in Europa. Met de verbetering van zijn wegennetwerk en de dienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf (mkb) kan de internationale koerier het beste gebruikmaken van zijn sterke punten, zei bestuursvoorzitter Tex Gunning dinsdag in een toelichting op de plannen.
„Het Europese wegennetwerk is het sterkste punt dat we in de aanbieding hebben”, aldus Gunning, die halverwege vorig jaar de leiding bij TNT overnam. „Daar is iedereen het over eens, van klanten tot concurrenten. Het was ook de belangrijkste reden waarom UPS ons wilde overnemen. Dat gaan we nu scherper neerzetten, met een focus op de kernmarkten industrie, auto’s, zorg en high tech en het doel om 200.000 nieuwe klanten in het mkb te werven.”
Volgens Gunning moet het nieuwe project, dat de titel Outlook heeft meegekregen, vooral worden gezien als een aanvulling op de forse reorganisatie (Deliver!), die vorig jaar werd ingezet. „Het is geen nieuwe strategie, het is eerder een verdieping van onze plannen. Het geeft helderheid en een doel om hard voor te werken.”
De verbetering van het wegennetwerk zal vooral gebeuren via investeringen in de automatisering van knooppunten en het toevoegen van nieuwe bestemmingen. Daarnaast wordt er een systeem opgetuigd waarmee de drukte op het netwerk continu en direct kan worden bijgehouden, zodat de capaciteit op tijd kan worden aangepast.
TNT werkt de plannen in de komende maanden verder uit en komt in de tweede helft van dit jaar met details. Dan moet ook duidelijk worden wat de financiële doelen van het project zijn en welke consequenties ze hebben voor het personeel. Financieel directeur Bernard Bot gaf aan dat het verlies van banen niet kan worden uitgesloten. „We werken nog aan de uitwerking van de plannen, daarbij zullen we zorgvuldig kijken waar voordelen zijn te halen.”
De nieuwe focus maakt TNT nog meer tot een Europees bedrijf, onderkende Gunning. De buitenlandse markten dienen daarbij vooral als ondersteuning. „In Azië zoeken we klanten die spullen willen vervoeren naar Europa en vice versa”, legde hij uit.
Ook de activiteiten in Brazilië kunnen daarbij een rol spelen. De verkoop hiervan werd vorige maand afgeblazen omdat bieders te weinig geld op tafel wilden leggen. „Er is een goede exportlijn van Europa naar Brazilië”, stelde Gunning. „Die kunnen we bedienen. We hebben nu geen plannen om Brazilië te verkopen, maar om de activiteiten te verbeteren.”