Binnenland

Unieke eco-aquaduct in elkaar gepuzzeld bij Rouveen

ROUVEEN. Zestien betonelementen, 40 ton per stuk, één per uur. Tussen Rouveen een 
Zwartsluis in natuurgebied 
de Olde Maten is bouwbedrijf van Hattum en Blankevoort dinsdagochtend gestart met het plaatsen ervan. De elementen vormen straks een uniek eco-aquaduct, een verbinding voor waterbewoners, landdieren en de mens.

Eelco Kuiken
13 February 2014 16:02Gewijzigd op 15 November 2020 08:49
In oranje hesjes gestoken en gehelmde werkers plaatsen de op maat aangeleverde elementen van het eco-aquaduct bij Rouveen. beeld Eelco Kuiken
In oranje hesjes gestoken en gehelmde werkers plaatsen de op maat aangeleverde elementen van het eco-aquaduct bij Rouveen. beeld Eelco Kuiken

Een enorme hijskraan tilt de giganten op hun plaats. Over een maand moet de verbinding grotendeels af zijn. Het is een spectaculair gezicht als de kraan van de firma Mammoet zo’n element in de grijze lucht verheft. Elk stuk van het eco-aquaduct is op maat gemaakt. Elke vrachtwagen moet een specifiek deel van de overgang precies op tijd afleveren.

Het duurt ongeveer een uur voordat de vracht na aankomst de lucht in gaat. Ondertussen zorgen in oranje hesjes gestoken en gehelmde werkers ervoor dat alles klaar is voor ontvangst. Het is een drukte van belang in de modderige bouwput.

De natte overgang, uniek in Nederland, maakt deel uit van veel meer werkzaamheden in het 1000 hectare grote gebied de Olde Maten en Veerslootslanden dat in de gemeenten Staphorst en Zwartewaterland ligt.

Het eco-aquaduct vormt een ecologische verbinding tussen twee gebieden die nu worden doorsneden door het Conradskanaal, de brede vaart tussen Rouveen en Zwartsluis. Het waterpeil in natuurgebied de Olde Maten is straks hoger dan dat in het Conradskanaal. Het eco-aquaduct zorgt ervoor dat het water over de vaart heen kan stromen.

Het wordt geen hoog aquaduct. Het geheel komt vlak boven of tegen de waterlijn te hangen. Veel beschermde diersoorten in het natuurgebied hebben baat bij een dergelijk bouwwerk.

De Dienst Landelijk Gebied (DLG), verantwoordelijk voor de aanleg, doet het allemaal voor de otter, waterspitsmuis, dwergmuis, ringslang, heikikker, poelkikker, bittervoorn, grote en kleine modderkruiper, watervleermuis en de meervleermuis. Dieren kunnen straks ongehinderd het kanaal en de weg passeren.

De grootschalige grondwerkzaamheden zijn al vele maanden in volle gang. Het gaat dan om de aanleg van een vaart –een zogeheten natte as–, het openmaken van boksloten, de aanleg van moeras, afplaggen ten behoeve van schrale graslanden, watergangen graven en dempen, baggeren en grondkades aanleggen. Het grootste deel is al klaar. De bouw van de bijzondere overgang voor mens en dier is het sluitstuk van dit natuurproject.

De Olde Maten en Veerslootslanden vormen momenteel het grootste natuurinrichtingsgebied van Nederland. DLG voert in opdracht van de provincie Overijssel dit werk uit. Het gebied De Olde Maten/Veerslootslanden sluit straks naadloos aan op de natuurgebieden de Wieden en Weerribben in de kop van Overijssel.

De meeste gronden zijn inmiddels eigendom van Staatsbosbeheer. De Agrarische Natuurvereniging Horst en Maten doet het beheer. Ze heeft 700 hectare in portefeuille.

In april moet het eco-aquaduct helemaal klaar zijn. Dan gaat de al maanden afgesloten Conradsweg ook weer open.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer