Metro heeft last van sterkere euro
DÜSSELDORF (ANP). De Duitse detailhandelaar Metro heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/2014 last gehad van een stijging van de euro ten opzichte van een aantal Oost-Europese valuta’s. Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde resultaten van het winkelbedrijf, dat onder meer bekend is van Media Markt en Saturn.
De omzet daalde met 3,3 procent tot 18,7 miljard euro. Metro schreef de daling toe aan wisselkoerseffecten en aan investeringen in winkels in Rusland, Oekraïne, Roemenië en China. Als deze zaken buiten beschouwing worden gelaten, steeg de omzet met 1,1 procent.
Het bedrijfsresultaat exclusief eenmalige posten daalde, zoals Metro al had aangegeven, van 1,27 miljard euro tot iets meer dan 1 miljard euro. Het bedrijf verwacht dat dit resultaat over het hele boekjaar 1,75 miljard euro bedraagt, ondanks negatieve effecten van de lager dan gemiddelde economische groei.