Albert Heijn roept zus Schuitema tot de orde
Supermarktconcern Albert Heijn heeft zusterbedrijf Schuitema tot de orde geroepen omdat deze een reclamecampage van de formule C1000 moet beëindigen.
C1000 adverteert met de slogan: ”We waren goedkoper, we zijn goedkoper en we zullen altijd goedkoper zijn. Sorry Appie”. Dat schoot Albert Heijn in het verkeerde keelgat. Het bedrijf dreigde met een kort geding.
„De campagne was bedoeld als een kwinkslag”, zei de woordvoerder van Schuitema. „We zijn vrijdag gestopt met de campagne omdat we de concurrent niet willen beledigen.” Schuitema zint nu op nieuw materiaal. Hoe de andere campagne eruit komt te zien, is nog niet bekend.
Via de rechter dwong Albert Heijn vorige week concurrent Edah te stoppen met een campagne. De formule van supermarktbedrijf Laurus gebruikte de kreet ”Waarom bij Albert Heijn te veel betalen” en vergeleek een mandje met boodschappen in prijs. Prijsvergelijkingen laat de rechter wel toe, maar dan alleen met gespecificeerde en voor de consument vergelijkbare artikelen.
Eind oktober brak een prijzenslag uit in supermarktland. Albert Heijn verloor marktaandeel en begon de prijzenslag door in eerste instantie duizend producten in prijs te verlagen. De concurrentie volgde al snel, waarop Albert Heijn nog meer artikelen afprijsde.