VN willen oude olietankers eerder uit de vaart
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties heeft vrijdag de uiterste datum vervroegd waarop alle enkelwandige olietankers van’s werelds zeeën moeten zijn verdwenen.
Oorspronkelijk mochten tankers zoals de Prestige, waarvan de zware olie de Spaanse kust vergiftigde, nog zeker vijf jaar in de vaart blijven.
De IMO heeft striktere regels opgesteld en het tijdschema voor de geleidelijke verdwijning aanmerkelijk vereenvoudigd en versneld. Volgens een woordvoerder van de organisatie in Londen heeft de IMO unaniem besloten transporten van zware olie door enkelwandige tankers zoals de Prestige vanaf april 2005 te verbieden. Alle olietankers met een enkele wand moeten volgens de nieuwe regels in 2010 uit de vaart zijn genomen, vijf jaar vroeger dan in het oorspronkelijke plan. De oudste tankers, van 1977 en vroeger, moeten in april 2005 zijn verdwenen.
Na de ramp met de Prestige, in november vorig jaar, had de Europese Unie alle enkelwandige tankers met zware olie uit haar havens verbannen. De EU had aangedrongen op een wereldwijd en onmiddellijk verbod op zulke tankers. Volgens de IMO hebben alle lidstaten van de EU nu echter ingestemd met de nieuwe regelgeving.