Op internet verandert vakantie boeken in pizza bestellen

Al een vakantie voor volgend jaar geboekt? Zo niet, dan hoort u bij het groeiend aantal tobbers dat maar niet tot een keus kán komen. Misschien dat SocioTourism.nl uitkomst biedt. Daar kun je je vakantie boeken alsof het een pizza betreft. Een snufje avontuur, een plakje luxe, wat cultuur eromheen en in het midden een dikke kwak ”luieren”. Allemaal hoogst individueel en dus erg exclusief.

5 December 2003 19:24Gewijzigd op 14 November 2020 00:47

De tobbers onder de vakantieplanners, ze horen tot de categorie reizigers voor wie vakantie vóór alles grensoverschrijdend moet zijn; is het niet letterlijk dan toch zeker figuurlijk. Vakantie is voor hen: nieuwe plaatsen aandoen, pionieren, ontdekken. Of: de éígen grenzen verkennen en, als het even kan, overschrijden, lichamelijk tijdens een intensieve doevakantie en psychisch door er een paar bungeejump-oefeningen aan toe te voegen.

De reeks ”fietsen, varen, vliegen en kamperen” hebben ze al jaren achter zich. Tot voor kort stond op hun lijstje: klimmen, raften en surfen. En nu? Nu is de wereld te klein omdat de voorraad uitdagingen opraakt. Want aan herhaling doen deze adrenalinezoekers natuurlijk niet. Dat biedt te weinig kicks. Het gevolg is dat rond deze tijd van het jaar de tobbers nog steeds niet weten waar ze volgend jaar naartoe moeten.

De toeristenindustrie is hun inmiddels te hulp geschoten met een nieuw aanbod van reizen en bestemmingen. Onder het (verzwegen) motto ”Voor iemand die iets wil ontdekken moet je gewoon iets verbergen” hebben touroperators reizen samengesteld waarmee de ’doelenjakkeraars’ weer jaren vooruit kunnen. Het zijn reizen die in ieder geval het gevóél geven ontdekkingsreiziger te zijn. In werkelijkheid zijn het vaak niet meer dan kiekeboespelletjes, verpakt in een exotisch reisprogramma. Wegkruipertje spelen is het, maar dan via een omweg en met een fiks prijskaartje eraan.

Ingrediënten

De deelnemers zitten er niet mee. Terwijl boven hun hoofd alle gemakzoekers zich per vliegtuig verplaatsen naar een of andere tempel in de bush-bush, sjouwen zíj eerst een paar dagen door de jungle alvorens hetzelfde doel te bereiken. Ze mogen dan niet de eersten zijn, ze arriveren daar wel als helden.

Om hun vakantie zo afwisselend, avontuurlijk en grensverleggend mogelijk te maken, stellen de adrenalinezoekers hun reis het liefst samen alsof het een pizza betreft. Een snufje avontuur, een plakje luxe, wat cultuur eromheen en in het midden een dikke kwak luieren. Allemaal hoogst individueel en dus erg exclusief. Misschien dat de ingrediënten op zich niet zo bijzonder zijn, de combinatie is dat wél.

Een nieuw internetreisbureau, SocioTourism, lijkt zich helemaal op de wensen van de avontuurlijke ’pizzabesteller’ te richten. Het bedrijf is opgericht door de Deen Moberg Madsen. Volgens hem zet de trend van het on line boeken van reizen door en zal vooral de avontuurlijk ingestelde consument daarmee aan de haal gaan. „Dat is een consument die zijn avontuur niet alleen zoekt in zijn reisbestemming en vakantieactiviteiten, maar ook in zijn manier van boeken en betalen.”

SocioTourism maakt deel uit van het SocioTourism Network, een selectie van nationale reisportals (waaronder die in Nederland: www.sociotourism.nl) die internet gebruiken om een link te leggen tussen de toerist en vijftig touroperators in twintig ontwikkelingslanden. Daarbij gaat het om bedrijven in de toeristensector die te klein of te arm zijn om zelfstandig de westerse markt te bewerken.

Om de portal extra aantrekkelijk te maken heeft SocioTourism een reeks van „nieuwe bestemmingen” opgenomen, met landen als Bangladesh, Benin, Bhutan, Bolivia, Burkina Faso, Birma, Cambodja, El Salvador, Laos, Nicaragua en Uganda. „Al deze landen zijn de onrust voorbij en bouwen hard aan een vreedzame, betere toekomst”, aldus SocioTourism.

Platgetreden paden

„De reiziger heeft uitsluitend met de plaatselijke bevolking te maken, van boeking tot en met reisarrangement”, benadrukt pr-manager Michiel Heemskerk. „De kleinschaligheid van de touroperators maakt het samenstellen van zeer geïndividualiseerde arrangementen mogelijk. Stap uit de wereld van het massatoerisme in die van SocioTourism. Verlaat de platgetreden paden, ontdek de unieke natuur en cultuur van de weinige nog ongerepte landen van onze aardbol, en draag op aangename wijze bij aan de plaatselijke economieën.”

Zo snijdt het pizzames aan alle kanten: het reisbureautje ter plekke komt aan klandizie, de lokale bevolking pikt een graantje mee en de reiziger krijgt zijn allerindividueelste vakantie. Scheelt straks weer wat tobbers in de wintermaanden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer