‘Zus van Zalm’ blijft niet onopgemerkt
AMSTERDAM (ANP). De verkleedpartij waarmee ABN Amro-topman Gerrit Zalm de kernwaarden van de bank de afgelopen tijd onder de aandacht van zijn personeel heeft gebracht, is niet onopgemerkt aan de wereld voorbijgegaan. Talloze internationale media, van de Britse zakenkrant Financial Times tot de Amerikaanse tv-zender CNBC, verwijzen inmiddels naar de video, waarin de ex-minister verkleed als zijn ’zus’ Priscilla uitlegt dat de klant in haar onderneming al jaren centraal staat.
In zijn act, die diende als opening voor het jaarlijkse personeelscabaret van ABN Amro, vertelt ‘Priscilla’ onder meer dat Gerrit Zalm „geen idee” had hoe hij van ABN Amro weer een succesvol bedrijf kon maken. Zij hielp hem vervolgens op weg, door te verwijzen naar de kernwaarden van het oudste beroep ter wereld: „vertrouwd, deskundig en ambitieus”.
De Financial Times legt in zijn artikel over de act van Zalm, onder de kop ‘Call me madam’, aan zijn lezers uit dat prostitutie in Nederland al „eeuwen” wordt getolereerd. Diverse media citeren een woordvoerder van ABN, die aangeeft dat het optreden past bij „het Nederlandse gevoel voor humor”.