Suntory koopt drankenconcern Beam
OSAKA/DEERFIELD (ANP). Het Japanse drankenconcern Suntory neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Beam voor ongeveer 16 miljard dollar (11,7 miljard euro) over. Dat meldden beide bedrijven maandag.
Suntory betaalt 83,50 dollar per aandeel Beam, dat onder meer bekend is van bourbonmerk Jim Beam en de cognac van Courvoisier. Daarmee krijgen aandeelhouders een premie van zo’n 25 procent op de gemiddelde koers van het aandeel Beam in de afgelopen 3 maanden. De Japanners nemen ook de uitstaande schulden van Beam over, waarmee de totale overnamesom op ongeveer 16 miljard dollar uitkomt.
Suntory, dat vorig jaar 3 miljard euro ophaalde met de grootste Aziatische beursgang van 2013, is de grootste Japanse producent van whisky. Het bedrijf is ook een belangrijke fabrikant van frisdranken, onder meer door de overname van Orangina Schweppes in 2009.
Door de overname, die nog moet worden goedgekeurd door toezicht- en aandeelhouders, ontstaat een bedrijf met een jaaromzet van ruim 4,3 miljard dollar. Suntory en Beam verwachten samen de op twee na grootste producent van premium-drankmerken ter wereld te worden, met een ruim aanbod aan Bourbon, Scotch en whisky’s uit Ierland, Canada en Japan.
Suntory verkrijgt ook onder meer wodkamerk Pinnacle en de tequila van Sauza.