Edah mag niet zomaar producten AH vergelijken
Supermarktketen Edah mag niet zomaar meer producten vergelijken met de artikelen van concurrent Albert Heijn. Edah mag dat alleen nog maar doen met gespecificeerde en voor de consument vergelijkbare artikelen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam in kort geding woensdag bepaald.
Verder mag Edah de mededeling ’Waarom bij Albert Heijn te veel betalen’ niet meer gebruiken. De keten was met de televisiecampagne al gestopt. Volgens concurrent Albert Heijn is pas afgelopen vrijdag gestopt met andere uitingen. Mocht Edah de regels toch nog overtreden dan kan een dwangsom worden opgelegd tot een half miljoen euro.
De strijd om de klanten in de prijzenslag in de supermarkten lijkt te verharden. Volgens Albert Heijn is het de eerste keer dat om prijsvergelijkingen naar de rechter stapte. Het was volgens de keten niet duidelijk welke producten Edah vergeleek. Daardoor kon die supermarkt bijvoorbeeld een merkartikel vergelijken met een goedkopere variant uit de eigen schappen.
Een woordvoerster van Edahs moederbedrijf Laurus verklaarde woensdagmiddag tevreden te zijn over de uitspraak. „De poging om Edah monddood te maken is niet gelukt. Wij zijn tevreden omdat we gewoon vergelijkende reclame kunnen blijven maken."
Albert Heijn: „Het gaat er ons om dat we op een eerlijke manier kunnen concurreren. We stappen niet graag naar de rechter. Normaal proberen we er onderling uit te komen."