Wessanen richt zich op tussendoortje
Wessanen gaat zich meer richten op de ontwikkeling en verkoop van „bijzondere lekkernijen.” Met de extra aandacht voor deze tussendoortjes wil het voedingsconcern zijn aandachtsterrein verbreden en zijn winstgevendheid vergroten, zo maakte Wessanen vanmorgen bekend.
De keuze voor Premium Taste, zoals Wessanen het zelf noemt, betekent een verbreding van de bestaande concernstrategie. Het Amstelveense bedrijf zag tot nu toe gezonde voeding, de zogeheten Wellness-producten, als belangrijkste speerpunt, maar stelt na een interne analyse vast dat het daarmee kwetsbaar is geworden. Dat komt door de sterk gefragmenteerde markt in de sector gezonde voeding.
Wessanen zou de aanpassing van zijn strategie vanmiddag toelichten op een extra aandeelhoudersvergadering. Het concern kampt al enkele jaren met problemen. Na de zoveelste winstwaarschuwing moest topman M. Zondervan begin dit jaar het veld ruimen. Zijn opvolger A. Veerman begon een herstucturering onder de naam „Operatie Phoenix” en kondigde aan de bedrijfsstrategie onder de loep te nemen.
Bij de tussendoortjes richt Wessanen zich op die producten die een „etnisch en exotisch karakter” hebben. Het bedrijf wil bovendien Premium Health laten aansluiten op Wellness, om zo extra toegevoegde waarde te krijgen. „Kort gezegd moeten de tussendoortjes gezonder en de gezonde voedingsproducten lekkerder worden”, licht een woordvoerder toe.
De nieuwe aanpak moet Wessanen weer florerend maken. Het concern liet vandaag wederom na een duidelijke winstverwachting voor dit jaar uit te spreken. Wel gaf het zijn doelstellingen voor de middellange termijn prijs. De omzet moet de komende jaren groeien tot 3,5 miljard euro in 2007, met een bijbehorend bedrijfsresultaat (ebita) van 230 tot 260 miljoen euro. Vorig jaar zakte de omzet terug naar 2,8 miljard euro, in 2001 bedroegen de verkopen nog bijna 4 miljard euro.