Verhuizing bankrekening blijft klus ondanks hulp
De banken zullen klanten vanaf volgend jaar helpen als zij hun betaalrekening willen overhevelen naar een andere aanbieder. Stortingen en bijschrijvingen worden ruim een jaar lang automatisch doorgesluisd naar de nieuwe rekening. Toch blijft er het een en ander te regelen, waardoor de keuze om over te stappen een zware blijft.
Klanten moeten zelf hun nieuwe rekeningnummer doorgeven aan de bedrijven en instanties waar zij geregeld geld van ontvangen. Voor veel consumenten is dat een overzichtelijke klus, omdat zij vaak geld krijgen van een beperkte groep, zoals hun werkgever en bijvoorbeeld een bedrijf dat lijfrente uitkeert.
Ondernemers moeten daarentegen al hun afnemers inlichten over de nieuwe betaalrekening. „Het nut van de overstapservice neemt af naarmate de geldstroom complexer is”, stelde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dinsdag bij de presentatie van het nieuwe verhuisplan.
Belangrijker nog is dat de service alleen geldt voor betaalrekeningen. Kredietregelingen en andere producten die aan de betaalrekening zijn gekoppeld, vallen buiten de nieuwe aanpak van banken. Om deze financiële producten bij een andere bank onder te brengen, zal de klant met zijn huidige aanbieder moeten onderhandelen. Alleen de betaalrekening overzetten is lang niet altijd zinvol, omdat de meeste klanten een pakket van aanvullende diensten bij hun huidige bank hebben opgebouwd.
De Consumentenbond wijst er in een reactie op dat de banken voldoende ruchtbaarheid aan de overstapregeling moeten geven. Gebeurt dat niet, dan dreigt de service een stille dood te sterven. De belangenclub voor consumenten pleit voor een ingrijpender regeling, waarbij klanten ook hun rekeningnummer mee kunnen nemen naar een andere bank. „Maar we geven de service het voordeel van de twijfel”, aldus Klaske de Jong, directeur van de bond.
Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken is het onderling uitwisselen van rekeningnummers onbetaalbaar. Zo’n regeling zou vijftien tot twintig maal duurder zijn dan de verhuisservice. De nieuwe overstapregeling heeft in totaal 15 miljoen euro gekost.
Eind volgend jaar wordt gekeken of de regeling aanslaat. Minister Zalm van Financiën liet vorige week al weten dat het overdragen van rekeningnummers daarbij in beeld blijft.
Het voordeel van de verhuisservice is dat incasso’s voor afgegeven machtigingen automatisch worden doorgezet naar de nieuwe rekening. Ook periodieke overschrijvingen kunnen vrij eenvoudig worden overgeheveld. In de dertien maanden na de verhuizing worden bij- en afschrijvingen sowieso automatisch doorgezet. Daarna moeten alle betalers op de hoogte zijn van de nieuwe betaalrekening.
De verhuisregeling wordt aangeboden door de nieuwe bank waar klanten naar willen overstappen. De NVB verplicht de voormalige bankier mee te werken aan de service. Daarmee geldt de regeling voor zo goed als alle banken in Nederland.
De banken mogen zelf bepalen welk bedrag zij in rekening brengen voor de verhuizing. Veel banken hebben al laten weten dat de service gratis wordt. „Als je een nieuwe klant wilt binnenhalen, ga je niet praten over de kosten van de overstap”, aldus een woordvoerder van de Postbank.