Duitse automarkt trekt aan
FLENSBURG (ANP). Het aantal nieuwe autoregistraties in Duitsland is in december met 5,4 procent gestegen ten opzichte van december 2012, tot een totaal van 215.320 stuks. Dat maakte het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), vergelijkbaar met de Nederlandse RDW, vrijdag bekend. In geheel 2013 werden er 2,95 miljoen auto’s op kenteken gezet. Dat is een daling van 4,2 procent in vergelijking met 2012.
Volkswagen blijft ondanks een daling van 4,6 procent op jaarbasis marktleider met een aandeel van 21,8 procent. Ook Mercedessen (min 1,4 procent) waren minder in trek. Porsche kende daarentegen een verkoopstijging van 1,4 procent. Jaguar (plus 30,1 procent) en Seat (plus 22,4 procent) waren de populairste importmerken, terwijl Alfa Romeo’s (min 51,7 procent) en Lancia’s (min 46,1 procent) een stuk minder konden bekoren.
Meer dan de helft van het aantal nieuwe auto’s was van een bescheiden formaat, met een piek van 25,6 procent in het segment ‘compact’. Middenklassers waren goed voor 12,6 procent van de registraties. Het aantal suv’s nam met 8,6 procent toe.
De verhouding tussen benzine- (50,9 procent) en dieselauto’s (47,5 procent) was nagenoeg onveranderd ten opzichte van 2012. Het aandeel van nieuwe voertuigen met alternatieve aandrijving (hybride, elektrisch) steeg van 1,3 naar 1,6 procent.
Volgens het KBA hebben Duitsers nog altijd een sterke voorkeur voor saaie kleuren. Ruim 28 procent van de nieuwe auto’s was zwart, iets minder dan 28 procent was grijs. Daarnaast was wit (17,9 procent) opnieuw in opkomst.