„Supermarkten blijven stunten met plofkip”
AMSTERDAM (ANP). Ondanks de belofte van supermarkten om de komende jaren de plofkip uit de schappen te laten verdwijnen, is het aantal aanbiedingen voor deze in een kleine ruimte, snel vetgemeste kip dit jaar juist toegenomen. De acht grootste supermarkten adverteerden dit jaar maar liefst 30 procent vaker met dit vleesproduct dan vorig jaar.
Dat blijkt uit een zondag naar buiten gebrachte inventarisatie van de organisatie Wakker Dier naar de aanbiedingen op de websites en folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus tot en met week 50 van de afgelopen jaren. Voor diervriendelijkere kip werd beduidend minder reclame gemaakt. 8 procent van alle kipaanbiedingen waren voor kip met een Beter Leven ster en 0,5 procent voor biologische kip.
Bij supermarkt Albert Heijn verdubbelde het aantal aanbiedingen voor plofkip zelfs, volgens Wakker Dier. Een woordvoerster van Albert Heijn ontkent dit, maar kan niet aangeven om hoeveel aanbiedingen het wel gaat. Wel wil ze benadrukken dat het aantal advertenties voor scharrel- en biologische kip is verdrievoudigd.
Of de verkoop van plofkip dit jaar is gestegen of gedaald, moet komende maand bekend worden. Halverwege het jaar bleek wel al dat er minder plofkip en meer diervriendelijkere kip verkocht is.
In februari van dit jaar maakte het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) namens de supermarkten en de pluimveesector bekend dat de plofkip vanaf 2015 verleden tijd moet zijn in de Nederlandse supermarkten. Het aantal kippen per vierkante meter moet dan met 10 procent zijn verlaagd en de kippen krijgen extra afleidingsmateriaal (stro en graan) in hun stal. Uiterlijk in 2020 moet al het kippenvlees dat in de Nederlandse supermarkten wordt verkocht, afkomstig zijn van het trager groeiende ras.
Het CBL laat in een reactie weten het aantal aanbiedingen niet te registeren, ze kan dus niet aangeven of het dit jaar is gestegen. „Kip is een product, net als alle andere in de supermarkt, waar reclame voor gemaakt wordt.” Volgens haar koppelt Wakker Dier twee zaken die niets met elkaar te maken hebben. „De afspraken met de supermarkten blijven staan, dat heeft niets te maken met het aantal advertenties.”