ACM kritisch over aanbieders glasvezel
DEN HAAG (AFN). Aanbieders van glasvezeldiensten moeten klanten beter informeren en van duidelijkere contracten voorzien. Dat stelde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.
Volgens de toezichthouder voldoen niet alle contracten van glasvezelaanbieders aan de regels. Consumenten die een contract afsluiten voordat het glasvezelnetwerk is aangelegd, weten niet of en wanneer zij daadwerkelijk over glasvezel kunnen beschikken. Dit komt doordat aanbieders eerst een bepaalde hoeveelheid afnemers willen werven, voordat de uitrol van het glasvezelnetwerk daadwerkelijk wordt gestart.
De ACM wil dat er een einde komt aan die situatie en roept aanbieders op klanten duidelijker te informeren over de vordering van de aanleg van het netwerk. Bij vertraging moet de nieuwe termijn voor oplevering duidelijk worden gemeld, zodat de consument desgewenst het contract kan ontbinden. De toezichthouder gaat controleren of aanbieders hun gedrag verbeteren.